Snellere hulp voor patiënten fysiotherapeut

Fysiotherapeuten kunnen vanaf 2015 patiënten direct behandelen na een intake. Dit is goed nieuws want patiënten kunnen hierdoor sneller worden geholpen als dat nodig is. De NZa maakt dit mogelijk op verzoek van de brancheorganisatie voor fysiotherapeuten KNGF en de consumentenorganisaties NPCF en de Consumentenbond. Zie ook het artikel Einde spagaat voor de fysiotherapeut. 

Nu geldt nog de regel dat screenen/onderzoeken en behandelen door de fysiotherapeut op eenzelfde dag niet vergoed mag worden. Dat mag nu alleen als er sprake is van een medische noodzaak. In praktijk blijkt het soms lastig om dit aan te tonen. Hierdoor wordt de declaratie van een zitting na Screening en Intake & Onderzoek meestal afgekeurd. Met deze wijziging wordt het mogelijk om de behandeling, als dit nodig is, direct na Intake & Onderzoek te starten.

Consumentenbelang

Fysiotherapeuten én consumenten geven aan dat het veel praktischer en consumentvriendelijker is als diagnose en behandeling in sommige situaties wel direct achter elkaar kunnen gebeuren. Daarom past de NZa de declaratieregel aan. Voorwaarde is wel dat fysiotherapeuten hun patiënten goed informeren over het verschil tussen onderzoek en een zitting en over het feit dat er meerdere prestaties op één dag gedeclareerd kunnen worden.

Bron: NZa

8 REACTIES

  1. En voor hoeveel zittingen gaat dit screenen, onderzoeken en behandelen dan gelden? Ik vrees dat de patient daar 3 zittingen voor moet inleveren van zijn AV.

  2. Dus zaak om de patient goed te informeren over de beste aanvullende verzekeringen voor 2015..

  3. Eeuh, leuk hoor maar ik heb tegenwoordig de eerste zitting na de intake nodig om mijn analyse te maken, de verwachting van de patiënt vast te leggen, de klinimetrie af te nemen, mijn hoofddoel te stellen aan de hand van de verwachting met daarbij de klinimetrie erin verwerkt (liefst op participatie niveau), minimaal 2 subdoelen te stellen aan de hand van nog meer klinimetrie (liefst op stoornis niveau.)

    Eigenlijk moeten we dus de derde zitting op dezelfde dag vergoed krijgen om nog aan de patiënt toe te komen.

    Dus eerst de administratie, dat is belangrijker.

  4. Ja precies, als je het hele dossier goed wilt invullen, dan ben je al uren zoet. Helemaal eens met Sybold.

  5. Mijn inziens is dit een goede ontwikkeling. Het Triggert mij om voor een eerste consult meer tijd in te plannen. Wanneer ik een uur inplan kan ik prima mijn onderzoek doen en al een deel behandelen, echter….

    Wat gebeurd er als de situatie bv niet pluis is…. Dan mag ik alleen code 1850 declareren en verlies dus een heel uur! Vreemd, ik doe mijn werk goed, constateer een probleem en stuur de patiënt zoals aangegeven door het kngf terug en wordt hier eigenlijk financieel voor gestraft.
    Hetzelfde geld natuurlijk als de patiënt niet komt opdagen of er geen indicatie is…..

    • @Frank, ieder voordeel heeft z’n nadeel. Als Neuromusculair therapeut heb ik hetzelfde ‘probleem’. Soms komt het voor dat er minder tijd nodig is dan gepland, of dat nu door een rode/gele vlag komt of doordat de patiënt al voldoende prikkels heeft gehad of al in 10 minuten van zijn klacht af is, terwijl ik 45 of 75 min. had geserveerd, is om het even.
      Verder, als de patiënt niet komt opdagen, dan dient de patiënt toch gewoon te betalen? Overigens heb je als therapeut volgens mij altijd wel iets anders te doen in de tussentijd. Een beetje ‘verlies’ incalculeren is misschien geen slecht idee.

  6. Laten we eerst constateren dat na 4 jaar discussiëren en de bal steeds tussen ZN en NZa laten gaan het nieuwe KNGF bestuur gekozen heeft om het probleem via de publieke opinie op te lossen. Het is toch te gek voor woorden dat de we een patiënt met een duidelijke hulpvraag niet kunnen behandelen wanneer het nodig is. Natuurlijk losten wij dit als zorg aanbieders op, door de patiënt voor niets te behandelen. Deze oneerlijkheid voor consument en zorg aanbieder is nu uit de wereld dankzij de KASSA reportage door de VARA/BNN. Het laat zien dat consumenten belang werkt.
    Het is nu aan de verzekeraar of ze voor dit eerste bezoek 1, 2 of 3 zittingen gaan rekenen. Worden het er drie dan zal VARA/BNN hier zeker op gaan reageren. Wij als KNGF bestuur zullen dat zeker doen.

    Wat betreft de overkill aan administratieve handelingen……..daar moeten we de schuld grotendeels bij ons zelf neerleggen. Wij als beroepsgroep hebben excessieve praktisch niet uitvoerbare richtlijnen opgesteld welke de zorgverzekeraar nu gebruikt tegen ons. Om die reden worden er nu door het nieuwe bestuur vernieuwde richtlijnen opgesteld welke praktisch uitvoerbaar moeten zijn Verslaglegging moet een ondersteuning van ons prachtige vak zijn maar niet zoals nu een belemmering. Deze verbeterde richtlijnen zullen zsm aan de KNGF worden voorgelegd en de beroepsgroep zal dan moeten beslissen of ze die richtlijnen wel uit kan voeren want we hebben niets aan richtlijnen waar de groep zich niet aan kan houden

  7. Helemaal mee eens Sybolt. Administratie is veel belangrijker dan de zorg. Vandaar dat er niet wordt gekeken naar behandelgemiddelden maar naar het feit of je administratie wel op orde is. Héél zinvol!!!

Comments are closed.