De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft deze zomer meerdere meldingen over het contracteerproces onderzocht. Zorgaanbieders kunnen zich bij ons melden als zij vermoeden dat zorgverzekeraars zich niet aan de contracteerprocesregels houden bij de inkoop van zorg. De NZa vindt het van belang dat zorgaanbieders en zorgverzekeraars de patiënt niet belasten met de onderhandelingen. Conflicten over contracten mogen niet worden uitgevochten via de media of over de rug van de patiënt.

- tekst gaat verder na deze advertentie -


FysioVacature, de vacaturesite voor de fysiotherapeut

In totaal hebben we 159 klachten binnen gekregen over contractering. Bijna alle klachten gaan over de inhoud van het contract. In de meeste gevallen vragen zorgaanbieders ons om in te grijpen of om een standpunt in te nemen. Ons toezicht beperkt zich tot het proces van contractering tussen zorgverzekeraars en zorgaanbieders en wij bemiddelen niet bij de totstandkoming van de inhoud van contracten. Zorgaanbieders die klachten hebben over de inhoud van het contract kunnen hun geschil voorleggen aan het Nederlands Arbitrage Instituut.

Voorbeelden van meldingen

Een van de meldingen was een handhavingsverzoek over selectieve inkoop van fysiotherapie bij lage rugklachten. Kort na de start van ons onderzoek bleek dat de melders en de zorgverzekeraar samen tot een oplossing kwamen.

De tweede melding ging over een zorgverzekeraar die in zijn inkoopbeleid had vermeld dat deze mogelijk een gewijzigd contractaanbod voor 2019 zou doen, als gevolg van een nieuw te ontwikkelen visie. Hier verbond de zorgverzekeraar alleen geen verder tijdpad aan. De zorgverzekeraar heeft inmiddels aan ons laten weten dat hij voor het jaar 2019 geen gewijzigd contract zal aanbieden. De zorgverzekeraar heeft besloten bestaande overeenkomsten te verlengen en heeft zijn inkoopbeleid op de website aangepast. Wij spreken de zorgverzekeraar aan op de onduidelijke communicatie en gaan met de zorgverzekeraar in gesprek om te voorkomen dat er volgend jaar weer onduidelijkheid ontstaat.

In een andere melding stuurde een verzekeraar aanbieders van orthopedische hulpmiddelen een contractaanbod in de zomervakantie met een reactietermijn van 4 weken. Het contractaanbod bevatte forse wijzigingen ten opzichte van het oude contract. De zorgaanbieders konden voor vragen niet voldoende bij de verzekeraar terecht. Volgens onze regeling moet de zorgverzekeraar een redelijke termijn voor bestudering van het contract geven en voldoende beschikbaar zijn voor vragen. Wij zijn met de melders en de verzekeraar in gesprek gegaan. Dit heeft geleid tot nieuwe afspraken over het tijdpad van het contract die voor beide partijen acceptabel zijn.