Innovatie en kwaliteit fysiotherapie in gevaar

195

De fysiotherapie staat onder grote druk. Volgens FysioHolland, de grootste aanbieder van fysiotherapie in Nederland, is er bijna geen tijd meer voor innovatie, kwaliteitsverbetering en het adequaat opleiden van nieuwe fysiotherapeuten.

- tekst gaat verder na deze advertentie -


FysioVacature, de vacaturesite voor de fysiotherapeut

De toekomst van de fysiotherapeutische zorg is daarmee in gevaar. FysioHolland roept de fysiotherapiebranche op tot een gezamenlijk initiatief.

 

Optimale zorg voor drie miljoen Nederlanders

Bijna drie miljoen mensen bezoeken jaarlijks een fysiotherapeut. “De praktijken in Nederland moeten deze mensen optimale zorg kunnen bieden,” zegt Boris van der Vorst, directeur van FysioHolland. Volgens Van der Vorst moeten de zorgverzekeraars een ander verdienmodel voor fysiotherapeuten mogelijk maken. De marges zijn nu te klein. Veel praktijken moeten al hun energie steken in productie, om het hoofd boven water te houden.”

Geen ruimte voor wetenschappelijk onderzoek

Volgens FysioHolland moeten fysiotherapiepraktijken ruimte krijgen voor wetenschappelijk onderzoek, het ontwikkelen en verbeteren van behandelmethoden, goede stagebegeleiding en na- en bijscholing. Daarvoor is nu geen ruimte meer. Daarom wil FysioHolland samen met andere fysiotherapeuten, en zeker de grote organisaties, tot andere afspraken komen met zorgverzekeraars. Van der Vorst: “We zijn ervan overtuigd dat we gezamenlijk kunnen zorgen voor een gezonde bedrijfsvoering in de fysiotherapiebranche.”

fysioholland

3 REACTIES

  1. Waarom zeker met de grote organisaties? Gaan we daar een tweedeling in maken?
    Kwaliteit is kwaliteit en kwaliteit is zorg, aandacht, tijd, innovatie en begeleiding. Dat geldt ook in kleinere praktijken.
    Wat er al jaren gebeurt met het vak Fysiotherapie is schrijnend.
    Een vooropgezet plan om ervoor te zorgen dat er straks nog maar op enkele locaties in een stad faciliteiten zijn.
    Hiermee zal de consumptie geremd worden omdat er, vooral voor ouderen, een drempel opgeworpen wordt om nog op een relatief eenvoudige manier bij de Fysiotherapeut te komen.
    De stelselmatige, actie, om geen fatsoenlijke, zelfs geen prijscompensatie, tariefaanpassing te bieden, doet praktijken kraken tot ze breken…en dat is precies de bedoeling van het huidige beleid.

    De verzekeraar strijkt de aanvullende verzekering op en roept straks tegen de parient: “helaas wij kunnen het ook niet helpen, dat er bij u in de buurt geen praktijk meer is…. “. De patient gaar dan niet verderop en wie houdt de centen in de zak?

    Samen is het woord, als wij dat als collega’s nu nog niet door hebben dan duurt dit scenario niet lang meer. Een fout die grotere praktijken niet moeten maken, is denken dat zij daarna niet in de tang van de verzekeraar gehouden zullen worden…
    Dit ter overdenking rond de Kerstdagen…. We laten het onszelf gebeuren…. Maar alleen met elkaar en vanuit voldoende respect voor onszelf, moed, en ons mooie en belangrijke vak kunnen wij 300 miljoen mensen dat geven wat nodig is..
    Fijne Feestdagen,…

    • Zorgverzekeraars kunnen onmogelijk met iedere praktijk een op maat afspraak maken. We willen tot een gezamenlijk initiatief komen om onze branche beter te kunnen vertegenwoordigen en afspraken te maken met de verzekeraars, zodat we aan innovatie en kwaliteitsborging kunnen blijven doen.
      We hopen dat er draagvlak is voor een dergelijk platform van zorgaanbieders. We streven ernaar om fysiotherapieorganisaties weer gezond te maken en te houden. Met het platform willen we meerwaarde bieden aan alle fysiotherapiepraktijken in Nederland, ook als zij zelf niet participeren in het platform.

  2. We zijn vakmensen. Hele goede. We zijn er om mensen van hun klachten af te helpen, om ze weer in beweging te krijgen en ja, ook om te voorkomen dat ze klachten krijgen. En dat lukt. We krijgen er zelfs een 9 voor, van het Nederlandse publiek. We zijn bevlogen mensen, die het belang van de patiënt voor ogen hebben. We zijn dus bezig met ons vak. Nog beter worden.
    Administratieve lasten en de consumentencampagne
    Geen wonder dat we steeds narriger worden van de enorme administratieve lastendruk, de regeldruk, de beperkingen die verzekeraars ons opleggen, afwijkende diagnosecodes, behandelgemiddelden, machtigingen en andere trucs. Dat vreet tijd. Tijd die je eigenlijk aan een patiënt moet besteden. En als je dan ziet wat je er aan overhoudt, dan gaat ook bij mij het licht uit. Praktijken onder water, ploeterende éénpitters, slecht betaalde mensen in loondienst, druk op het aantal behandelingen in de intramurale fysiotherapie. Geen wonder dat er protest is.

    Begrijpelijk dus ook dat het KNGF reacties krijgt op de onlangs gelanceerde en overigens heel succesvolle najaarscampagne waarmee we de 8 beste polissen voor de dekking van fysiotherapie aanbevelen. Het zijn er gelukkig niet veel, maar –noblesse oblige- ik wil ze niet negeren.

    Ten eerste is er de kritiek dat we een polis van Delta Lloyd aanbevelen. De reden is simpel. Er zijn nog maar 2 (!) polissen die onbeperkte dekking geven. Mensen met hartfalen, reuma en artrose hebben ze hard nodig, dus kunnen we Delta Lloyd in hun belang gewoon niet ongenoemd laten.

    Dan de vraag waarom we alleen polissen met ruime fysiotherapie-dekking aanbevelen. Ook een simpele reden. We willen er voor zorgen dat alle patiënten alle zorg krijgen die ze nodig hebben. Net zoals bij huisartsbezoek. Niet voor niets streeft het KNGF ernaar om fysiotherapie –in ieder geval voor wat betreft chronische aandoeningen- weer in de basisverzekering te krijgen!

    Tenslotte de kritiek dat we met deze campagne te weinig doen aan het belang van onze leden. Daar moet ik even streng zijn. Het belang van onze leden behartigen we dagelijks in gesprekken met verzekeraars, ZN en NZa en in Den Haag onder Kamerleden en tijdens gesprekken met de Minister (ze gebruikt inmiddels een bureau-bike, dus ze begint het belang van bewegen in te zien!). We werken er keihard aan. Echter, de ACM eist van ons dat we het belang van patiënten voorop stellen, en terecht, dus een publiekscampagne mág niet over het belang van fysiotherapeuten gaan.

    Met andere woorden: ik begrijp de kritiek. Kan hem vaak ook omarmen, denkend als fysiotherapeut.

    Ik zag in dat verband een reactie van Boris van der Vorst, directeur van FysioHolland. Hij waarschuwt dat er geen tijd meer is voor innovatie, opleiding en kwaliteit. Zorgverzekeraars moeten een ander verdienmodel mogelijk maken, zo pleit hij. De hartenkreet van een vakgenoot. Ik voel hem ook! Maar de kern van zijn reactie is zijn oproep tot een gezamenlijk initiatief. Die opstelling, die pro-activiteit, is wat we nodig hebben. Samen een vuist. Wij zijn fysiotherapeuten!

    KNGF-lid of niet, samen met Boris roep ik álle fysiotherapeuten in Nederland op om als één beroepsgroep, als een eenheid te vechten voor een betere positie. Onderling kritisch naar elkaar, sterk naar buiten als het gaat om onze gezamenlijke belangen.

    Inmiddels is gebleken dat 74% van de leden de noodzaak van de najaarscampagne onderschrijft. Bereiken we volgend jaar een eensgezindheid van 100%?

    Henk Jansen
    KNGF

Reacties zijn gesloten.