Manifest Fysiotherapeuten

Wat een goede zaak dat wij als beroepsgroep eindelijk eens ons zegje mochten doen over de veel te ver door geschoten administratieve lasten die ons opgedrongen worden door de managementzucht van de zorgverzekeraars. Maar beste collega’s dit is maar één deel van het probleem waar wij als beroepsgroep mee kampen.

- tekst gaat verder na deze advertentie -


FysioVacature, de vacaturesite voor de fysiotherapeut

Ons grote probleem is dat wij als zorgaanbieders geen serieuze onderhandelingspartij zijn in de zogenaamde “zorgmarkt”. Wanneer wij wel een gelijkwaardige partner zijn in deze zorgmarkt kun je invloed uitoefenen op processen , zoals oa deze administratieve dwangbuis die ons aangemeten is.

Willen wij structureel iets veranderen dan moeten wij als groep bewijzen dat wij invloed hebben en er “toe doen”.  Een tool die je daarbij kunt gebruiken om invloed te ontwikkelen ga ik hieronder beschrijven. Collega’s lees dit aandachtig door en kijk wat jij zelf risicoloos kan doen om onze beroepsgroep terug te brengen aan de onderhandelingstafel.

Stop met mopperen en smeed je eigen toekomst

Steeds vaker hoor ik mijn collega’s mopperen dat de zorgverzekeraar alles bepaald zonder dat wij als therapeuten inspraak hebben. Er is geen sprake van marktwerking in de zorg omdat bij de invoering van de fysiotherapie binnen de zorgmarkt de minister de regie rol van de zorgmarkt in handen van de zorgverzekeraar heeft gegeven.

Collega’s u heeft gelijk, de start van de zorgmarkt was een ongelijke zoals het hierboven beschreven is. Maar geloof me een start zegt niets over het verloop van de wedstrijd en bepaald niet de uitslag van de wedstrijd. Toegegeven de zorgverzekeraar heeft een voorsprong bij de start maar de andere twee deelnemers in die markt krijgen voldoende kansen om terug te vechten.

De twee andere spelers zijn natuurlijk de patiënten (verenigingen) en de zorgverleners (wij fysiotherapeuten samen met het KNGF). Helaas zijn wij zorgverleners alleen  gewend om te vechten voor de gezondheid van onze patiënten. Nu de zorg een markt aan het worden is, zal de zorgverlener moeten leren vechten voor zijn eigen positie binnen het stelsel. Dit vraagt ons om een mentaliteit ommezwaai. In het verleden waren we als KNGF en als leden erg intrinsiek gericht (waren alleen maar met verdieping, kwaliteit en ethiek bezig ) maar in een markt moeten we ons ook naar buiten presenteren

Collega’s en het KNGF, wordt u zelf bewust van de plaats welke wij als beroepsgroep innemen binnen deze ontwikkelende zorgmarkt. Denkt u nu nog steeds dat u alleen een zorgproduct verkoopt aan de zorgverzekeraar. Denk eens na hoe goed de klant ons werk beoordeeld en waarmee een zorgverzekeraar gegarandeerde  tevredenheid inkoopt. Wordt dan nu wakker want wij als groep van 23.000 fysiotherapeuten, waarvan 18.000 stuk in de eerste lijn, zijn vergeten dat wij onze invloed op de patiënt niet alleen kunnen richten op het lichamelijk gezond maken van de patiënt maar we kunnen klanten ook adviseren. Met adviseren doel ik nu niet direct op advies voor een gezonde lifestyle maar ik bedoel nu meer het advies aan de patiënt over wat de patiënt naar de toekomst mag verwachten qua zijn klachten maar ook hoe hij zich daarvoor moet/kan indekken door het afsluiten van een goede zorgpolis.

Door intensief en vaak vertrouwelijke contact met onze patiënten worden wij vaak als vertrouwens personen gezien en dus zullen onze adviezen, aangaande het afsluiten van de juiste zorgpolissen door de patiënt als zeer serieus ervaren worden. Uit eigen ervaring weet ik dat meer dan 70% van de door mij eind 2011 gegeven adviezen aangaande het afsluiten van correcte zorgpolissen is opgevolgd. Als U de potentie van deze macht inziet, dan weet u ook dat wij als groep een zeer machtig wapen in handen hebben. De zorgverzekeraar weet heel goed dat wij die kracht hebben , helaas is mij gebleken dat in het verleden de KNGF geen gebruik gemaakt heeft om deze kracht bij de zorgverzekeraar te vermarkten. Natuurlijk weet ik dat het KNGF op dit moment zich aan het heroriënteren is over haar rol in de toekomst maar ik roep het KNGF en alle fysiotherapeuten in Nederland op zich aan te sluiten bij mijn initiatief waardoor wij onze marketing kracht gaan bundelen in het belang van de patient want wij zullen zeker polissen beoordelen op:

  • Geen medische restricties bij aanname beleid Zorgpolis
  • Patient  moet zich volledig kunnen verzekeren voor fysiotherapie
  • Een restitutie tarief welke minimaal 90% van het gemiddeld tarief bedaagt, dit om de klant te garanderen dat hij zelf zijn zorg verlener kan kiezen al dan niet gecontracteert.

Om die reden roep ik op:

KNGF

Stel nu de voorwaarden op waaraan een goede ZV polis moet voldoen voor het contract 2013. Denk daarbij aan zaken als, geen selectie bij aanname patiënt, het door de pt. kunnen inkopen van onbeperkte fysiotherapeutische zorg en de keuze vrijheid welke therapeut de klant wil bezoeken. Dit zijn drie NMa proof criteria aangezien ze in het belang van de klant zijn.

Aan het einde van het jaar voert het KNGF een duidelijke publiciteits campagne met pagina grote advertenties in alle landelijke kranten waarin wij als beroepsgroep een advies aan de klanten geven welke polissen men wel en welke men niet af moet sluiten.

De Fysiotherapeut

Gedurende het gehele jaar bereid u de patiënten voor dat men midden November de kranten in de gaten moet houden, want daarin komen advertenties te staan welke polissen wel/niet goed zijn. Tevens zou het goed zijn wanneer aangeeft dat ze u kunnen bellen, in dezelfde periode, voor het krijgen van advies aangaande de af te sluiten zorgpolissen. er zijn al collega’s die maillijsten gemaakt hebben en alle patienten aan het einde van het jaar per mail gaan informeren.

Ook kunnen we als collega’s plaatselijk of regionaal deze advertenties op eigen kosten in de lokale weekbladen plaatsen.

Op deze wijze bereiken we twee zaken:

  1. De kans dat de klant  in 2013 beter verzekert is vergroot hierdoor
  2. De zorgverzekeraar wordt er op gewezen dat wij klanten stromingen kunnen beïnvloeden.

Wanneer de zorgverzekeraar er van doordrongen is dat wij invloed hebben op zijn klant en “prospect” (mogelijke klant) dan vertaald zich dit automatisch in een aangepast contract 2014.  Ik weet zeker dat een zorgverzekeraar geen klanten wil verliezen en daarom rekening gaat houden met de FYSIOTHERAPEUT als partij (partner) in de markt waarmee rekening moet worden gehouden

Stop met mopperen en vecht voor uw aan de onderhandelingstafel… Het kan nu nog!

9 REACTIES

  1. Soms klaag ik ook maar nooit teveel.Ik doe deze handelingen al jaren. Hopelijk zullen er nu meerdere fysiotherapeuten hieraan gehoor aan geven.
    Groetjes
    George Coenraad

  2. Nobel, maar er is niemand die deze mopperende schapen ooit heeft kunnen organiseren richting een daadkrachtige strategie. Advies vragen over wat dan ook bij KNGF levert reacties op die je van een zorgverzekeraar ook kan krijgen. De nieuwe zorgmakelaar krijgt met moeite 400 man bereid tot participatie. Jij krijgt 7 reacties. Fysiotherapie en daadkrachtig leiderschap zijn onverenigbaar. Andere beroepsgroepen proberen een vuist te maken. Wij hebben ondernemende collegas die zich uit het moeras proberen te werken door op de schouders van anderen te gaan staan en zich in dienst van zorgverzekeraars stellen middels kwaliteits- en audit bureaus.

    • Hallo Cas,

      Helaas moet ik jou in veel gelijk geven…..maar of ik me daarin moet berusten….zover ben ik nog niet. Er moet toch iemand onze beroepsgroep een spiegel voor houden en de macht van de ZV een halt toeroepen….

Reacties zijn gesloten.