donderdag 13 mei, 2021

Hogescholen Fysiotherapie

Weergave van 61 geneste reacties
  • Auteur
    Berichten
    • #9234
      sjoerd
      Bijdrager

      Beste Studenten,

      Dit forum is aangemaakt zodat jullie kunnen praten over de verschillen tussen de fysiotherapie opleidingen in Nederland. Ook kun je je mening geven over wat jij vind van je eigen opleiding of een andere.

      Groeten
      Sjoerd Sengers

      http://www.fysiotherapie.goedbegin.com

    • #9254
      Wouter49
      Bijdrager

      Hallo,
      D’r schijnt niet veel gereageerd te worden…
      Ik zit in Eindhoven op de opleiding Fysiotherapie.
      K zie wel of d’r regeageerd wordt.

    • #9255
      jasper
      Bijdrager

      Ik zit op de HRO(rotterdam dus). Ik hoorde iemand zeggen dat niet op alle hoge scholen bij de anamnese aandacht voor het narratieve word geschonken. Op de HRO is dat juist wel het geval. wat zijn jullie ervaringen hiermee?

    • #9256
      Fysio_inspé
      Bijdrager

      Ik heb er nog nooit over gehoord, dat beloofd wat goeds :P Kun je uitleggen wat het inhoudt? misschien gebruiken wij op onze school een andere benaming…

    • #9257
      meami
      Bijdrager

      Ik zit in Heerlen, de leukste opleiding natuurlijk :D :P

    • #9258
      Fabrice
      Bijdrager

      nog nooit van anamnese gehoord? of bedoel je dat narratieve deel ??

    • #9259
      dinges
      Bijdrager

      nou ik zit op het han en ik kan het je afraden als school!

      een compleet zooitje daar. ze hebben dit jaar het zelfstandig leren ingebracht en ze weten zelf niet hoe ze er mee om moeten gaan. toetsen worden nagekeken maar iedere leraar heeft een andere beoordeling ze zitten niet op 1 lijn.

      allemaal erg k*t

      geen aanrader dus

    • #9260
      Sammie
      Bijdrager

      Ik zit ook op de HAN, en vind het een ramp. De studie zelf vind ik super, maar heb wel spijt van mijn school keuze. Maar voordat je je inschrijft, weet je niets over de school zelf, dus wel handig als dit forum meer gebruikt gaat worden!!!

      Zelf zit ik nu te twijfelen of ik doorzet op de HAN, ik heb maar 22.5 studiepunten, en met de herkansingen in augustus zou ik nog door mogen naar het tweede jaar. Haal ik ze niet, moet ik van school af… Er is ook totaal geen middenweg, behalve dan dat ik bezwaar kan gaan maken. Voor die tijd moet ik me natuurlijk wel inschrijven bij Amsterdam (voor komend jaar geen loting ;) ) zodat ik een alternatief heb als ik hier niet door mag.

      Maar… wat ik dus eigenlijk weten wou: hoe bevalt het de mensen uit Amsterdam op de opleiding (niet dat het veel slechter kan zijn dan in nijmegen natuurlijk ;) )

      En voor degene die er nog meer over weten: zou het slim zijn om sowieso naar Amsterdam te gaan? hoe is het niveau daar? staat die school beter aangeschreven?

      groetjes een 1ejaarsstudent die de dupe is geworden van een slecht ingevoerd schoolsystheem met docenten die er niets van snappen

    • #9261
      Niek Vink
      Bijdrager

      Ik zit zelf op de hogeschool van Utrecht. Ben nu begonnen met de opleiding en heb er nu mijn eerste 4 weken opzitten. Met het competentiegericht onderwijs is alles veranderd en dus wel een beetje chaotisch en het eigen materiaal is ook slecht gestructureerd, maar voor de rest ben ik zeer tevreden. ZIt je nu nog op de HAN Sammie?

    • #9262
      dinges
      Bijdrager

      heb een klasgenoot uit amsterdam, maar die vond het daar nog slechter als het HAN, en dat wil wat zeggen

    • #9263
      Sammie
      Bijdrager

      Ik zit nu op de HvA, na jaartje Han, en vind het hier wel beter! Niet perfect natuurlijk… maar in vergelijking met han ;)

    • #9264
      Foxxi
      Bijdrager

      Ik zit in Heerlen op school, en kan het iedereen aanraden. Ben zeer tevreden over de kwaliteit van het onderwijs. Ik kom zelf uit Amsterdam en heb geen spijt dat ik daar naartoe ben gegaan.

      grtjs

    • #9265
      Sammie
      Bijdrager

      apart

    • #9266
      passie
      Bijdrager

      Ik zit op hogeschool Rotterdam!!!
      Is nu mijn derde jaar, en ga bijna mijn stage in (al over 2 weken)..
      er is nu een nieuw curriculum aan de gang, daar kan ik dus weinig over melden. Oude systeem vond ik lekker werken.. Gaan veel in op zoals eerder is gezegd het narratieve.. misschien wel goed ook!! Anders blijf je maar lichamelijk kijken!!!

    • #9267
      daphne03
      Bijdrager

      Hallo allemaal,

      Ik studeer aan de Hogeschool van Amsterdam.. Absoluut geen aanrader!!
      Ik ben nu 3e jaars en gelukkig heb ik nu een half jaar stage, zodat ik niet zo heel veel met school in aanraking kom.
      Zoals jullie misschien al weten heeft de HvA het principe LEREN LEREN, (nou mooi niet dus!)
      Organisatie loopt niet, er wordt langs elkaar heen gewerkt en wie zijn de dupe?…. precies!
      Dit jaar 3 tentamens gehad, eerste ging fout omdat er van de 60 vragen, 12 dubbel waren. En ‘omdat 70% van de leerlingen de toets zou halen als ze er allemaal in bleven is dit zo gelaten. (anders zou nog geen 50% het hebben gehaald) De tweede toets was er een van het vorige jaar, waarbij toen engelse literatuur werd gebruikt en nu nederlandse, dus er kwamen begrippen in voor die wij niet kenden. Hier werd niets aangedaan. En als klap op de vuurpijl.. de laatste toets, was er een type-fout gemaakt met de beschrijving van de hoeveelheid tijd die je kreeg. Het ene lokaal kreeg 2 uur en het andere 2 uur en 45 min.. ook hier werd niets mee gedaan. Hun mening, je zag geen duidelijke verschillen in uitslag tussen de twee lokalen… (en dan ons de schuld geven dat de stageadressen geen interesse meer heeft voor HvAstudenten… lekker makkelijk hoor)
      Zeg je nog tegen een docent, dat dit niet op een eerlijke manier gaat.. krijg je als antwoord..’het hele leven is niet eerlijk’.. tjonge jonge…
      Hoezo lomp antwoord! beetje rechtsongelijkheid ook… krijg bijna de neiging om de school aan te klagen..

      Nou ja dit was dus dit afgelopen half jaar.. laat ik maar niet praten over de twee voorgaande jaren.. dat wil ik jullie niet aandoen…

      Ik heb dus heel erg spijt dat ik niet ben overgestapt… Ben ik de enige of zijn er meerdere op andere scholen waar het er net zo aan toe gaat???

      see ya!

    • #9268
      eline
      Bijdrager

      Ik heb een vraagje…
      Ik ben volgend jaar van plan om fysiotherpie te gaan studeren, maar weten jullie een beetje de goed aangeschreven scholen..? is de Hanze hogeschool goed?
      en ojah.. welke school is de HAN school:$
      dankje alvast!

    • #9269
      Sammie
      Bijdrager

      Nou, jij had tenminste nog theorietentamens!! Op mijn vorige school (han) hadden we 2 tentamens voor 15 punten per stuk; met het gevolg dat je 15 punten misloopt omdat je net niet op die ene spier kunt komen :S

      en uhm… ik zit nu een half jaar op de hva, en met toetsen nog geen problemen gehad eigenlijk….
      maar het schijnt dat er dit jaar veel nieuwe dingen ingevoerd ijn. (meetellend punt voor mw, cv, fb enz.)

    • #9270
      Sammie
      Bijdrager
      eline wrote

      en ojah.. welke school is de HAN school:$

      hogeschool van arnhem en nijmegen :)

    • #9271
      Rob
      Sleutelbeheerder
      Sammie wrote

      … het schijnt dat er dit jaar veel nieuwe dingen ingevoerd ijn. (meetellend punt voor mw, cv, fb enz.)

      Wat betekenen die afkortingen?

    • #9272
      Niek Vink
      Bijdrager
      Nou ja dit was dus dit afgelopen half jaar.. laat ik maar niet praten over de twee voorgaande jaren.. dat wil ik jullie niet aandoen…

      Ik heb dus heel erg spijt dat ik niet ben overgestapt… Ben ik de enige of zijn er meerdere op andere scholen waar het er net zo aan toe gaat???

      Hoi Daphne,

      Ik zag je relaas over de Hogeschool van AMsterdam. Zelf studeer ik fysiotherapie aan de Hogeschool van Utrecht en dat bevalt me prima. Wij zijn inderdaad ook proefkonijnen vanwege het competentie-gericht onderwijs dat ingevoerd is maar ze hebben het redelijk in de hand allemaal. Zaken als dubbele vragen op het tentamen komen bij ons ook voor en dat wordt na de toets altijd netjes gecompenseerd. Zelf ben ik een klassenvertegenwoordiger en ieder blok is er een bijeenkomst van alle klassenvertegenwoordigers waar wij kunnen aangeven wat we goed en slecht vonden aan het afgelopen blok.

      Verder hebben wij een goede Onderwijs comissie die veel ‘invloed’ uit kan oefenen als er iets niet in de haak is. Hebben jullie geen OC? Die zouden evt. iets kunnen doen aan de situatie?

      Groetjes,

      Niek

    • #9273
      Mrpurple
      Bijdrager

      De opleiding Fysiotherapie aan de hogeschool Rotterdam, daar kan ik wat over vertellen.

      Het blijkt dat er nogal verschil zit tussen de filosofie (fundamenten) en de uitvoering van het vak fysiotherapie van verschillende opleidingen in Nederland. Vooral het meerdimensionale mensbeeld zorgt naar mijn weten naar verschillen in visie. Het voordeel wat ik onderscheid bij deze manier van kijken, redeneren, afstemmen van behandeling, is dat er niet uitgegaan wordt van alleen het lichaam, maar dat de geest en de omstandigheden waarin we leven de beleving en staat van ons lichaam reflecteren. Kortom, de klacht is het uitgangspunt en die zal worden aangepakt, maar de zelfstandigheid van een cliënt is ook minstens zo belangrijk en moet er dus voor gezorgd worden dat een cliënt voor zich zelf kan nagaan wat de omstandigheden kunnen zijn die een niet meewerkend lichaam kunnen veroorzaken. Zodoende de kans kleiner wordt gemaakt dat een cliënt met dezelfde klacht nog eens terug komt.

      Rotterdam is een erg vriendelijke, sfeervolle, drukke, geleerde opleiding. – link –

    • #9274
      inge.kara
      Bijdrager

      ik doe momenteel de opleiding op de hogeschool van Utrecht. Ik heb daar een totaal andere mening over als Niek, misschien zelfs wel tegenovergesteld. Ik denk eraan over te stappen naar Thim, maar is er iemand die daar ervaring mee heeft? en dan eigenlijk iemand die dus niet gestopt is omdat hij/zij het daar niet kon/niet naar de zin had/etc? Of iemand die mij uit ervaring kan vertellen hoe het onderwijs daar is?

    • #9275
      margreet
      Bijdrager

      Hoii!
      Zelf hoop ik volgend jaar fysiotherapie te gaan doen aan de Saxion hogeschool in Enschede of de Hanze hogeschool in Groningen. Zit iemand op een van deze scholen?? En wat vind je ervan??
      Zelf ben ik ook al in Utrecht geweest. Dat viel me erg tegen. Totaal geen sfeer en de lessen waren ook niet echt goed georganiseerd!

      groetjes

    • #9276
      Ella
      Bijdrager

      Over de opleiding aan de Hogeschool Utrecht ben ik heel tevreden. Ik ben bezig aan mijn derde jaar en heb dus net achter het net gevist wat betreft het Competentie Gericht Onderwijs. Daar kan ik dus niets over zeggen. Kan me wel voorstellen dat het net ingevoerde CGO een rommelige indruk geeft voor nieuwe studenten.

      Ondanks die veranderingen zijn er naar mijn mening belangrijke punten die blijven en die de opleiding nou zo’n goede opleiding maken. Een daarvan is dat ik vind dat onze docenten erg bekwaam zijn in hun vak fysiotherapie en in het overbrengen van kennis. Je kan een willekeurig langslopende docent een willekeurige vraag stellen en hij zal direct tijd voor je vrij maken om het allemaal haarfijn uit te leggen. Ook aan de rest van de medewerkers en coördinatoren heb je veel, mocht je met een probleem zitten, nemen zij alle moeite om je het te helpen oplossen. Natuurlijk zijn er ook wel eens redenen geweest om te klagen, maar dan wordt er naar je aanmerkingen geluisterd en worden dingen verbeterd waar je dan ook wat van merkt. Dus da’s goed.

      Over een maand ga ik op stage en voorbereidend daarop hebben we nu een blok waarin we al het geleerde nog eens ophalen in klinische lessen en opdrachten, iedere week een ander thema. Dit om onze weggezakte kennis weer wat meer paraat te hebben, anders staat dat zo lullig op je stage.

    • #9277
      bouke
      Bijdrager
      Sammie wrote

      Nou, jij had tenminste nog theorietentamens!! Op mijn vorige school (han) hadden we 2 tentamens voor 15 punten per stuk; met het gevolg dat je 15 punten misloopt omdat je net niet op die ene spier kunt komen :S

      en uhm… ik zit nu een half jaar op de hva, en met toetsen nog geen problemen gehad eigenlijk….
      maar het schijnt dat er dit jaar veel nieuwe dingen ingevoerd ijn. (meetellend punt voor mw, cv, fb enz.)

      Ik doe nu tweede jaar fysio bij de HvA, en doordat het bij ons vorig jaar zo verrot en ze zoveel klachten kregen hebben ze die meetellende punten ingevoerd. Wij hadden namelijk vorig jaar maar twee toets periodes, en ik geloof dat jullie nu meer meetellende toetsen hebben.
      En de afkortingen: mw staat voor methodisch werken (project)
      CV staat voor communicatieve vaardigheden
      FB staat voor feedback, (een les waar je nog de laatste dingen kan vragen aan de leraar een ophelderings les)

    • #9278
      pukkie
      Bijdrager

      De open dag bij Thim is net geweest afgelopen weekend, want dat was een mooie gelegenheid om een kijkje te nemen.
      Ik doe daar de deeltijdopleiding, dus heb geen ervaring met de dagopleiding, maar in wezen zijn de verschillen klein.
      Begeleiding bij Thim is prima, voor elk vak zijn er lessen, er zijn zelfstudie-uren waarbij ook een docent aanwezig is en als je een vraag of probleem hebt kun je altijd een docent aanschieten.
      Toetsing is nu 2x per jaar. Je hebt dan een praktijk- en een theorietoets en wordt om een aantal indicatoren beoordeeld, zoals kennis, vaardigheid, communicatie, samenwerking etc. Voor sommige indicatoren moet je voldoende scoren om door te mogen.
      Ik ben heel tevreden over Thim, al gaat daar ook niet altijd alles van een leien dakje. Maar als er iets is, kun je altijd bij een van de onderwijscoördinatoren of directie terecht en mijn ervaring is tot nu toe dat klachten of opmerkingen altijd serieus worden genomen. Voordeel van Thim is dat het een kleine school is die er alles aan doet om zijn studenten de kans te geven de opleiding goed af te ronden.
      Tot zover mijn verkooppraatje ;-). Mocht je interesse hebben, je kunt altijd vrijblijvend een gesprek aanvragen.

    • #9279
      only
      Bijdrager

      Ik volg de opleiding in Groningen en opzich is het een goede opleiding, maar de leerkrachten liggen niet op 1 lijn en dat is heel erg vervelend. Op dit moment zit ik in 1ste jaar en vind het wel erg pittig!

    • #9280
      Niek Vink
      Bijdrager

      Only schreef :

      Ik volg de opleiding in Groningen en opzich is het een goede opleiding, maar de leerkrachten liggen niet op 1 lijn en dat is heel erg vervelend. Op dit moment zit ik in 1ste jaar en vind het wel erg pittig!

      Heheh, alle docenten op een lijn krijgen is onmogelijk. Dit zie ik op de Hogeschool van Utrecht ook terug en soms kan dit wel onprettig zijn.

      Voorbeeld:
      Zo wordt ons in de lessen communicatie aangeleerd dat je bij het afnemen van een anamnese altijd eerst moet doorvragen op de ADL en de persoonlijke omstandigheden van de patient. Dit gaat heel erg tegen je gevoel in (ook van de patient zelf denk ik zo?) en tijdens mijn stationstoets (praktijktoets) kreeg ik van de observerende docente als vraag waarom ik niet eerder doorging op de klacht van de proefpersoon (patient). Ik zei dat het me zo was aangeleerd en de blik van de docente sprak boekdelen. Zij gaf zelf ook aan dat sommige docenten er verschillende ideen op na houden en voor de docenten zelf is het dus ook ‘frustrerend’!

      Al met al ben ik toch zeer tevreden over het onderwijs op de HvU (ben ook 1e jaars) en ik ben het met je eens, de opleiding is behoorlijk pittig! :p

    • #9281
      kimpie
      Bijdrager

      hoi niek,
      ik wil graag de opleiding fysio gaan doen.
      en ik lees veel en kom steeds meer te weten. alleen vraag ik me toch af: wat is een anamnese? ik lees het vaker! ik ben van het weekend naar hu geweest en het was echt goed geregeld! mijn complimenten!

      groetjes kim

    • #9282
      Rob
      Sleutelbeheerder

      Hoi Kim,

      Anamnese is nu ook terug te vinden op FysioPedia.

    • #9283
      kimpie
      Bijdrager

      oke dank je wel;) ben hier nog niet zo heel erg wegwijs maar dat komt nog wel:)

      bedankt

    • #9284
      Lydia
      Bijdrager

      Ik ben 5de jaars op de HU. Bevalt mij opzich wel prima. Tuurlijk waren er wel dingen die beter zouden kunnen, maar ik heb gemerkt dat er echt wat met de kritiekpunten gedaan is.

    • #9285
      rexie007
      Bijdrager

      Hoi hoi luitjes

      Ik zit in de 2e aan de Opleiding in Breda, wij waren ook het haasje met competetie gericht onderwijs.
      Ik kan zeggen dat het een heel gezellige sfeer is op school en naar mijn mening een goede opleiding de creditatie punten waren samen met die van rotterdam de hoogste van nederland.

      Er word ook goed geluisterd naar wat de studenten zeggen, omdat wij de eerste lichting van het nieuwe curiculum zijn worden de kinderziekten uit de opleiding gehaald. Zoals er word erg weinig aan anatomie gedaan en krijgen dat nu op ons bord in de stage er word dan wel naar geluiserd en worden extra lessen in gelast om onze anatomie kennis op te krikken.

      En natuurlijk zijn er onder de leraren onderling discussies over hoe en wat, maar wat ik merk is dat er een groot verschil is tussen het stage veld en onze opleiding dat we echt voor lopen op wat er daar gebeurd.
      Klinimetrische testen word enorm veel mee gedaan om de transparantheid van het vak duidelijker te maken, onze mening is dat in het stage veld er nog veel te weinig mee word gedaan.
      Het gebruik maken van richtlijnen word ook erg veel gedaan, ze zijn er niet voor niets.

      En hoe we er als eind product, de fysiotherapeut uit komen zou ik niet durven zeggen ik zou zeggen nog 2 jaar geduld en dan zien we het wel;)

      En de opleiding is best te doen hoor al sje je maar goed inzet.

      Gr nathan traas

    • #9286
      Michelle Krijgr
      Bijdrager

      Hoi allemaal!
      Ik wil ook de opleiding fysiotherapie gaan doen en ik heb gehoord dat de opleiding aan de AVANS hogescholen te Breda heel goed is.
      Zijn er hier ook mensen die deze school aanraden?
      Alvast bedankt.
      Groetjes.

    • #9287
      HAN
      Bijdrager

      Ik zit zelf in het 2e jaar op de HAN. Vind het een prima opleiding. Er komt inderdaad wel veel zelf initiatief bij kijken en het zelf organiseren van je leerproces, maar vind dat je dat moet kunnen als je aan een HBO opleiding begint. Er word veel praktisch aan de hand van casussen gewerkt onder leiding van deskunigen/docenten uit het werkveld. De communicatie met docentenis wel matig.

    • #9288
      Francis
      Bijdrager

      Overal wordt slecht les gegeven, dus wat dat betreft kun je overal terecht.
      Tentamens Anatomie in het eerste jaar? Vergeet het maar. Fysiologie Bernards en Bouman? Ben je gek, een beetje inspanningsfysiologie, that’s it.
      Les geven? Kom nou! Dat doen we niet meer hoor! We noemen dat voortaan “competentiegericht onderwijs”, hetgeen betekent dat er geen frontaal onderwijs meer wordt gegeven. Verboden zelfs! We laten de leerlingen alles fijn zelf maar uitzoeken.
      Geen vakdocent meer te bereiken, laat staan dat hij voor de klas les staat te geven.
      Het vak keldert inhoudelijk enorm achteruit en kan binnenkort wel worden overgenomen door CIOS’ers, die zich braaf aan de KNGF-richtlijnen houden en iedereen een standaard oefenprogramma uit het boekje aanbieden.
      Men vergeet dat de richtlijnen indertijd zijn bedacht om de morrende ziekenfondsen, die de tarieven en het zittingenbudget in de jaren ’90 jaarlijks verlaagden, tevreden te stellen. Vervolgens gingen we net doen alsof we wetenschappelijk bezig waren en niemand leek meer door te hebben dat ook de richtlijnen en al die fitnessachtige trainingen evenmin een wetenschappelijke basis hebben.
      Het deed het echter goed bij de overheden en verzekeraars, voornamelijk omdat de fysiotechniek en de massage niet meer werden genoemd.

    • #9289
      Sabineoo
      Bijdrager

      Ik zit op het Saxion in Enschede en ik moet zeggen dat de opleiding op deze school mij heel erg bevalt. De leraren zitten redelijk op 1 lijn, we doen ook aan competentiegericht onderwijs en dat gaat eigenlijk tot nu toe ook zonder problemen. Een aanrader!

    • #9290
      Francis
      Bijdrager

      Tuurlijk is dat een aanrader, Sabineoo. Competentiegericht onderwijs is een makkie ten opzichte van het kennisgerichte onderwijs. Voor dat laatste moet je hard studeren, kennis vergaren en tot in details je leerstof beheersen.
      Bij competentiegericht onderwijs kun je je verschuilen achter de ruggen van de meer getalenteerde medestudenten, waardoor het lijkt of óók jij redelijke resultaten behaalt en het aldus erg moeilijk wordt je diploma nìet te behalen. Het enige wat daarvoor nu nog nodig is, is gestaag je opleiding doorlopen en dan komt dat diploma er bijna vanzelf. Zakken voor je eindexamen wordt dan vooral iets voor de afhakers, niet meer voor de niet-getalenteerden of de minder begaafden, die wel willen maar niet kunnen.
      Je zult helaas jezelf daarentegen later wel tegenkomen doordat je geen parate kennis hebt om op terug te vallen bij onderzoek van je patiënten, omdat je alleen gewend bent in simpele patronen te denken en je de kennis ontbreekt verder dan dat te denken.

      Soms wordt gezegd dat kennis vergaren niet belangrijk is omdat deze toch veroudert. Wat men echter vergeet is dat kennis slechts veroudert als deze zich in het hoofd van de mensen bevindt en men er zich dus kritisch in kan verdiepen. Kennis die slechts in een boek staat zal daarentegen niet verouderen omdat ze niet aan de bewerking van het (collectieve) brein wordt blootgesteld en er over die kennis niet of weinig meer kan worden gediscussieerd. Nieuwe kennis zal dan ook nauwelijks worden gecreëerd en nieuwe boeken zullen daardoor een schaars goed worden.
      Het zou mij niet verbazen als over een aantal jaren de directe toegankelijkheid van fysiotherapeuten aan banden wordt gelegd omdat het de nieuwe lichtingen fysiotherapeuten aan voldoende parate kennis ontbreekt om buiten vaste herkenbare patronen te denken en buiten vastgestelde protocollen te werken. Protocollen die overigens net zo goed door goed gedrilde CIOS’ers zouden kunnen worden uitgevoerd. Daar heb je dan geen fysiotherapeuten (meer) voor nodig.

      Wie zou het trouwens geruststellend vinden een huisarts of specialist te consulteren, die jouw klachten en symptomen, door zijn/haar gebrek aan parate kennis, eerst zou moeten googelen voordat hij/zij een duidelijk idee zou hebben van de aandoening waaraan jij lijdt?

      Dat komt ervan als men zich op de opleidingen met name onledig moet houden met het samenstellen van portfolio’s en scripties, in plaats van met een gedegen kennis van de anatomie, de fysiologie en de pathologie met de daarbij behorende tentamens en examens.

    • #9291
      lil
      Bijdrager

      Ik wil aankomende studiejaar gaan beginnen met een deeltijd opleiding fysiotherapie.
      Ik heb op internet gevonden dat die alleen mogelijk is in Breda of Utrecht! Heeft iemand ervaring met deze deeltijd opleidingen?? Er zit namelijk nogal wat verschil in het aantal studieuren.
      Ik heb erg benieuwd!! Hoor het dus graag.

      Ook heb ik gevonden dat je het in Nieuwegein kan doen maar dit is zoals ik begrepen heb een particuliere opleiding en daarom dus erg prijzig. ( meer dan 400 euro per maand????)

      Ik hoor graag al jullie reactie!

      Alvast bedankt.

      Groeten Lisette

    • #9292
      Niek Vink
      Bijdrager
      Dat komt ervan als men zich op de opleidingen met name onledig moet houden met het samenstellen van portfolio’s en scripties, in plaats van met een gedegen kennis van de anatomie, de fysiologie en de pathologie met de daarbij behorende tentamens en examens.

      Francis, hierin ben ik het zeker met je eens. Ik zit nu in het tweede jaar op de HU en normaal gesproken krijg je voordat je op je junior stage gaat (april) een anatomische toets over alle structuren van het 1e + 2e jaar. Op deze manier ga je je stage in met je anatomie vers in het geheugen. Dit jaar daarentegen hebben ze besloten om deze toets uit het curriculum te halen en de anatomiekennis in de praktijktoetsen te integreren. Soms is de ouderwetse manier van toetsing inderdaad achterhaald maar wat betreft de anatomiekennis zou ik toch de klassieke manier van toetsing prefereren voor het leggen van een goed fundament. Misschien dat deze manier van toetsing te duur is geworden en daarom besloten is het stop te zetten?

      Daarentegen wordt er in het nieuwe curriculum een aardig deel van de opleiding besteed in het maken van managementopdrachten, het ontwerpen van je eigen praktijk en het maken van een ondernemingsplan. Mijn idee is dat als je hier echt in geinteresseerd bent je hier in je profileringsruimte studiepunten aan kunt besteden en zo meer ruimte te hebben voor vaardigheden en kennis m.b.t. het vak. Toch?

    • #9293
      Francis
      Bijdrager

      Dag Niek, dank voor je reactie. Ik erger mij regelmatig aan het huidige gebrek aan kennisonderwijs, dat heb je wel gemerkt. Ik ben nog van de lichting waarbij men in het eerste jaar gedetailleerde tentamens Anatomie en Fysiologie kreeg, overeenkomstig het curriculum van de medicijnenstudie, (voorafgegaan door een binnenlopertje: het botjestentamen, waarin je alle onderdelen van het skelet straal uit je hoofd moest kennen), en waarop men heel stevig werd beoordeeld. Die kennis was de basis voor de pathologie, orthopaedie, neurologie en het onderzoeken van de patiënt.
      We kregen ook nog gewoon frontaal les. Dat was heel wat efficiënter dan zelf telkens het wiel opnieuw te moeten uitvinden, zoals tegenwootrdig vaak gebeurt.
      Ik lees dat je geen tentamen Anatomie hebt gehad, omdat men meent dat dat in de praktijk kan worden getoetst. Terecht merk je op dat de klassieke manier van toetsen de voorkeur heeft. Misschien is de toetsing slachtoffer van de bezuinigingen geworden, maar ik vermoed dat het tentamenpatroon niet meer past binnen het competentiegerichte onderwijs.
      Ik merk dat ook bij mijn nascholingen: je wordt niet meer echt getoetst. Men neemt aan dat slechts de aanwezigheid en het meedoen bij een cursus kan voldoen. Dat is natuurlijk niet zo, en op die manier kachelt het intellectuele aspect van het beroep fysiotherapeut fors achteruit.
      Zoals ik al een eerder heb opgemerkt: over een decennium kunnen CIOS’ers ons vak eenvoudig overnemen.
      Ik hoop dat jij de kans krijgt je intellectueel te verdiepen, al zal je daar tegenwoordig zelf het initiatief voor nemen. Van docenten hoef je momenteel niet veel meer te verwachten. De beste docenten haken tegenwoordig af. Ik spreek ze wel eens en ze hebben er echt genoeg van dat ze geen les meer mogen geven.

    • #9294
      Remco Loykens
      Bijdrager

      Ik voel mij inmiddels toch genoodzaakt om te reageren op deze polemiek. Tijdens mijn eigen opleiding (afgestudeerd 1988) heb ik zelf nog met het systeem van kennisoverdracht en colleges te maken gehad. Ik heb daar veel van geleerd, maar dan vooral hoe ik zo snel mogelijk feiten in mijn hoofd kon stampen en op een tentamen reproduceren. En dat gold voor meer studenten uit die tijd. En in de praktijk weet ik nog niet wat ik nou heb aan kennis over de Diagonaalband van Broca.
      De huidige manier van onderwijs is zeker niet ideaal maar is in ieder geval gericht op het integreren van kennis in competenties die je als fysiotherapeut moet beheersen. Kennis rondom een bepaald onderwerp gebundeld laten opdoen (via college’s, werkgroepen, vaardigheidstrainingen) en die vervolgens te toetsen via simulatiepatiënten lijkt mij een stuk zinvoller dan het trainen van kennisreproductie.
      Natuurlijk zijn er situaties waarin studenten “aan hun lot worden overgelaten”. Net zoals er vroeger docenten waren die tijdens colleges effectiever waren dan valium. Maar om een heel systeem daarom af te danken is te simpel. Het zal er op termijn wel op neer gaan komen dat er meer aandacht komt voor kennisoverdracht en het trainen van vaardigheden maar ik hoop dat we nooit meer terug gaan naar het systeem van louter kennisoverdracht en pas leren integreren in stages (als je geluk hebt) of na je afstuderen.
      En voor die studenten die niet overweg kunnen met het huidige onderwijssyteem is er nog hoop, bij Thim van der Laan wordt meer frontaal onderwijs gegeven dan bij de meeste andere opleidingen Fysiotherapie.

    • #9295
      samantha
      Bijdrager

      Hallo allemaal,

      ik zit in het 1e jaar op de HAN, het bevalt me echt prima.
      het is inderdaad wel zo dat je heel erg zelfstandig moet werken, maar ik vind dat dit juist erg goed,en heel erg leerzaam. Dit vergt wel veel zelfdiscipline, je hebt dit ook in het beroep van fysiotherapeut nodig. Verder zit ik maar met 11 mensen in de klas, waardoor er veel aandacht aan je besteed kan worden, de leraren zijn ook goed. Ze hebben veel kennis en zijn bereid om je goed te helpen. Ik zou het dan ook aanraden om naar deze school te komen.

      groetjess

    • #9296
      Francis
      Bijdrager

      Toch is het feit dat je het begrip Broca hebt onthouden al een gunstig gegeven, Remco. Goed, ik ken geen diagonaalband van Broca, slechts het gebied van Broca als het spraakcentrum in de hersenen, maar iemand die nog nooit de naam Broca heeft geleerd, associëert dit woord niet met zijn vakgebied en dat vind ik wel kwalijk. Je begrijpt dan medische verhandelingen over afasie niet meer goed.
      Ernstiger nog vind ik het dat zelfs fundamentele anatomische en fysiologische kennis tegenwoordig niet meer onderwezen wordt op de huidige opleidingen. Dat is een zeer kwalijke zaak, omdat die kennis en dat inzicht in het menselijk lichaam ons altijd onderscheiden heeft van de sportmasseurs en de fitnesstrainers in de lokale sportscholen.
      Aankomende fysiotherapeuten moeten wel weten dat fysiotherapeuten geen veredelde sportinstructeurs zijn.
      (En trouwens ook dat ze daarmee geen bakken geld verdienen.)

    • #9297
      Remco Loykens
      Bijdrager

      Kun je nagaan, was het vroeger een diagonaalband, is het nu een centrum. Daar ga ik met mijn parate kennis, weer iets dat ik beter had kunnen vergeten ;)
      Wie zegt er trouwens dat dit soort fundamentele kennis geen onderdeel meer uit maakt van het curriculum? Het belangrijkste verschil tussen frontaal onderwijs en projectonderwijs (competentie-gericht waren beide vormen al en werkt verwarrend in de discussie, ook het frontaal onderwijs was gericht op het aanleren van competenties) is de manier waarop studenten de stof aangereikt krijgen.
      Natuurlijk is het zo dat je je als fysiotherapeut, mede, onderscheid door een aanzienlijk uitgebreidere kennis van anatomie, fysiologie, pathologie, pathofysiologie, psychologie, etc. Maar in projectonderwijs komt dit ook nadrukkelijk naar voren, alleen op een andere manier. Tegenwoordig wordt alles “gelijktijdig” behandeld. Aan de opleidingen om de projecten zo te definiëren dat de diverse onderdelen voldoende aan bod komen en om er voor te zorgen dat de totale stof, na het afronden van alle projecten, de revu is gepasseerd. Daar komt bij dat de benoemde deelvakken in de afgelopen decennia zo zijn uitgebreid dat het ondoenlijk is om als algemeen fysiotherapeut alles te beheersen. Nu nog meer dan vroeger houdt het afronden van een opleiding in dat je aan het begin staat van je verdere scholing. Of dat altijd via Masters moet is de vraag maar je kunt na 4 jaar studeren niet achterover leunen en denken dat je er al bent. Onderdeel van het projectonderwijs is dat de nieuwe fysiotherapeuten geleerd hebben hoe zij zelfstandig, ook na hun opleiding, kennis kunnen ophalen via de verschillende bronnen die er zijn. De nieuwe fysiotherapeuten zullen dus, als het goed is tenminste, beter in staat zijn om na hun opleiding ook verder te gaan met het verwerven en uitbreiden van kennis.

      Wordt vervolgd…?

      Remco

    • #9298
      Francis
      Bijdrager

      Anatomie en fysiologie komen mogelijk ooit wel eens aan de orde, ergens in het verloop van de opleiding, probleem is echter dat deze (en andere) vakken
      a. niet echt meer onderwezen worden, men moet alles zelf maar opzoeken en heruitvinden, en
      b. niet meer getoetst worden middels tentamens.
      Het huidige competentiegerichte onderwijs onderscheidt zich van het vroegere, kennisgerichte, onderwijs in die zin dat kennis als onbelangrijk wordt beschouwd ten gunste van een soort samenwerkingsmodel, waarin niemand meer kan (en mag) uitblinken door zijn/haar kennis van het vakgebied. Volgens het “nieuwe leren” is kennis bovendien onbelangrijk, omdat deze toch veroudert.
      Maar, zoals ik al eerder heb opgemerkt, kennis veroudert pas als deze zich in de geesten van de mensen bevindt. Kennis is essentieel voor de ontwikkeling van een vakgebied.
      Vroeger was fysiotherapie een zware studie, waarbij slechts weinigen het eindexamen haalden.
      De huidige opleiding lijkt momenteel voor iedereen die niet vroegtijdig afhaakt een gelopen race.

    • #9299
      Remco Loykens
      Bijdrager

      Hier plaats je een aantal significante opmerkingen. Los van de stelling dat kennis niet nodig zou zijn volgens de opleidingen, geen idee waar je dat vandaan hebt. Een deel van jouw kritiek wordt mogelijk door de tijd ingehaald (verschillende opleidingen gaan waarschijnlijk ook weer kennis-tentamens afnemen, sommige opleidingen zijn daar nooit mee gestopt).

      Nog steeds valt ongeveer 50% van de eerste-jaars af, net als in de goede oude tijd. Maar dan komt er een soort catch 22. De overheid heeft bedacht dat er twee momenten zijn waarop geld verstrekt wordt. Het eerste moment van financiering is in het propedeuse-jaar voor elke student die ingeschreven staat. Tot zover is er niets aan de hand. Maar het tweede moment is per student dat, na de propedeuse afgerond te hebben, daadwerkelijk afstudeert. Waarschijnlijk bedacht om te voorkomen dat opleidingen iedereen maar door laten stromen, geschikt of ongeschikt. Maar het gevolg is nu dat voor studenten die tussen propedeuse en afstuderen gedwongen moeten stoppen geen financiering is. Pas als een student ZELF besluit voortijdig af te haken krijgt een opleiding alsnog geld voor de tijd dat de student gestudeerd heeft. Een soort no-cure no-pay. Stel je eens voor wanneer je voor een patient een eerste vergoeding krijgt voor het onderzoek en daarna pas als de patient volledig hersteld is. Fysioland zou te klein zijn. Weliswaar levert dit voor opleidingen de prikkel op om vroegtijdig te selecteren maar daarna wordt er alles aan gedaan om een student daadwerkelijk af te laten studeren. Op zich niet verkeerd maar ik kan mij indenken dat dit ertoe leidt dat er studenten af studeren die nu met de hakken over de sloot komen terwijl ze vroeger een nat pak gehaald hadden.

      Maar goed, ook dat is een andere discussie. Blijft uiteindelijk jouw zorg om de kwaliteit van de afgestudeerde fysiotherapeut. Het zou interessant zijn om te zien of er daadwerkelijk cijfers zijn die aangeven dat de huidige fysio’s slechter zijn dan de vroegere fysio’s. Want anders blijven we discussieren over een “gevoel” en dat is niet “Evidence Based”.

    • #9300
      Francis
      Bijdrager

      Kennis is niet meer belangrijk voor de Fysiotherapieopleidingen. Waar ik dat vandaan heb? Wel, van studenten Fysiotherapie zèlf.
      Vorig jaar vroeg ik aan een studente eerstejaars wanneer zij haar eerste Anatomie tentamen had en tot mijn verbijstering vertelde ze dat Anatomie niet meer getentamineerd wordt! Zelfs geen botjestentamen!
      De studenten moeten hun kennis maar wat bijeen sprokkelen in het kader van een of ander “project” of “thema” of iets anders onbenulligs dat met het verwerven van kennis weinig tot niets te maken heeft. En vooral veel werkstukken maken, scripties en andere van het internet geplukte papierwerkjes. Nee, daar doen we kennis en ervaring mee op!
      Je schrijft zelf dat “verschillende opleidingen waarschijnlijk ook weer kennis-tentamens gaan afnemen”, Remco. Waarschijnlijk weer kennistentamens… Zegt dat niet genoeg?
      Je hebt gelijk dat het financieringssysteem ertoe leidt dat niet-capabele studenten met hun haren door de opleiding heem gesleurd worden (mijn interpretatie) om de financiën veilig te stellen, maar ik ben van mening dat de opleidingen een grote verrantwoordelijkheid hebben voor het niveau waarmee ze afgestudeerden de maatschappij inzenden. Financiering màg daarbij geen enkel motief zijn.
      Nee, ik denk, of beter gezegd ik weet wel zeker dat óók de opleidingen voor Fysiotherapie ten prooi zijn gevallen aan het vermaledijde “nieuwe leren” waarin de zgn. “competentie” prevaleert boven kennis die volgens de nieuwe onderwijsguru’s niet meer belangrijk is omdat deze “toch veroudert”.
      Een ernstige vergissing van die dwalende zielen.
      Natuurlijk zijn er geen wetenschappelijke cijfers die de niveaudaling van de huidige afgestudeerden aantoont.
      Maar probeer het zelf eens: stel een stagiaire of de net afgestudeerde eens een paar eenvoudige vragen over een aspect van de anatomie (Lohman) of de fysiologie van Bernards en Bouman.
      Ik heb zelf meegemaakt dat een stagiaire (met ruim voldoende cijfers van de opleiding) verbaasd vroeg: “de iliopsoas, wat is dat nu weer?” Mijn verbijstering hierover werd beantwoord met de opmerking dat dat iets uit het eerste jaar was, dat had ze natuurlijk niet allemaal onthouden. ..

    • #9301
      Ruud
      Bijdrager

      Ik vind het een beetje een verbitterd verhaal en kort door de bocht als je deze conclusies trekt uit wat je in je posts aanhaalt.

    • #9302
      Remco Loykens
      Bijdrager

      Hallo Francis,

      Heb je dit al besproken bij de bijeenkomsten voor stage-begeleiders die jij ongetwijfeld ook bezoekt? Dan zul je merken dat het toch wel een stuk genuanceerder ligt dan je nu stelt. Zoals je het nu stelt klinkt het nogal populistisch en doet het de werkelijkheid geen recht. Je kunt verschillen van mening over hoe het onderwijs gegeven moet worden, je kunt vinden dat de stagiaires te weinig weten maar bijvoorbeeld jouw weergave van hoe projecten uitgewerkt worden herken ik niet.

      Groeten,

      Remco

    • #9303
      Niek Vink
      Bijdrager

      @ Francis

      Volgens mij heb je het slecht getroffen met je stagiaires en zijn deze niet representatief geweest voor alle studenten :p

      Ikzelf had je natuurlijk zo kunnen vertellen dat de iliopsoas in je onderarm zit :D

    • #9304
      Francis
      Bijdrager

      Erkenning van een probleem is de start van het werken aan een oplossing.
      Als je stelt dat je mijn beschrijvingen van de niveaudaling op de opleidingen voor fysiotherapie niet herkent kijk je er wellicht niet goed genoeg naar. Ik heb niets aan “nuances” als blijkt dat studenten te weinig kennis in huis hebben. Daar genuanceerd over doen komt feitelijk neer op je blik van het probleem afwenden. Zeg maar dat het genuanceerder ligt en je hoeft er niets meer aan te doen.
      Stel nu dat de huidige chirurgen te weinig kennis zouden hebben van de anatomie omdat ze veel werkstukken en projecten hebben moeten maken en de onderwijsvernieuwers ook voor die beroepsgroep hebben besloten dat kennis niet meer zo belangrijk is en ze dus geen tentamens anatomie meer hebben hoeven doen. Ga je dan genuanceerd op de operatietafel liggen?
      Ik ben bepaald niet de enige die erover klaagt. Zo klagen universiteiten steen en been over het belabberde niveau van de afgestudeerde Vwo’ers, over het gebrek aan taalvaardigheid, over het lage kennisniveau. Ook daar heeft het nieuwe leren zijn tol geëist.
      Dat populistisch noemen is al een voorbeeld van een gebrek aan kennis over het begrip “populistisch”.

    • #9305
      Rob van Bemmel
      Bijdrager

      Beste Francis,

      ik geloof dat ik het helemaal met je eens ben, maar weten doe ik het niet!
      Ik vraag me af hoe het met je eigen kennis en de reflectie op die kennis is gesteld.
      De argumenten die jij noemt doen mij niet overtuigen dat de huidige afgestudeerde studenten fysiotherapie slechter zijn dan andere generaties. Daar is overigens niet veel onderzoek naar gedaan ook. Zou wel eens leuk zijn! Pas dan heb je recht van spreken.
      Ik denk dat je vergeet dat de eisen die tegenwoordig worden gesteld aan HBO-studenten meer zijn dan alleen maar kennis. Daarbij is het domein fysiotherapie de laatste jaren alleen maar groter geworden. En dat moet nog steeds in 4 jaar gepropt worden, want we willen collega’s opleiden en opgeleid hebben die allround en generalist zijn, toch?
      Kort en goed: kennis is niet onbelangrijk, maar belangrijker is het een student te leren kennis te verwerven en te reflecteren op zijn lacunes in kennis. Bezit jij beide competenties voldoende?

      Rob van Bemmel

    • #9306
      Remco Loykens
      Bijdrager

      Hallo Francis,

      Even een aantal puntjes:
      Populis’me (Fr.), o., 1. richting in de Franse literatuur omstreeks 1930, die belangstelling vroeg voor het leven van de lagere volksklassen en de beschrijving daarvan in zijn eigen stijl; -2. anti-kapitalistische volksbeweging van meest agrarische volksgroepen, m.n. in Zuidamerikaanse staten.

      In het Nederlands spraakgebruik heeft populisme echter de betekenis gekregen van het poneren van stellingen zonder de stellingen te onderbouwen danwel te onderbouwen met op zichzelf weer niet onderbouwde substellingen. En dat om een soort gevoel te rationaliseren waarvan de spreker verwacht dat ditzelfde gevoel leeft onder een grote groep gelijkgestemden.

      Verder herken ik niet het knip-en-plakwerk waarvan jij studenten beticht. Voor zover ik kan teruglezen in mijn bericht stel ik volgens mij nergens dat ik een niveaudaling niet herken.

      Een genuanceerde mening is niet het afwenden van het probleem. Sterker nog, veel problemen zouden oplosbaar zijn als partijen genuanceerder over de eigen standpunten en die van de “tegenpartij” zouden nadenken.

      Als het goed is gaat ook jouw voorbeeld van de chirurg mank. Je betrekt namelijk het credo “Onbekend maakt Onbekwaam maakt Onbevoegd” niet in het voorbeeld. Wanneer een chirurg, of fysiotherapeut, niet of onvoldoende bekend is met de relevante anatomie van een te behandelen structuur dan zijn ze onbekend dus onbekwaam dus onbevoegd. Gelukkig leren de studenten tegenwoordig hoe zij zich bekend kunnen maken met bepaalde onderwerpen.

      Ten slotte, naar het gebrekkige uitstroomniveau van VWO-studenten is daadwerkelijk onderzoek gedaan, Sterker nog, steeds meer vervolgopleidingen houden entree-toetsen om te kijken of het niveau voldoende is voor de te volgen opleiding. Met andere woorden, die mening is dus wel onderbouwd.

      Groeten,
      Remco

    • #9307
      Francis
      Bijdrager

      Populisme houdt o.m. in het verkondigen van een mening die overeenkomt met die van een groot deel van het publiek. Gelet op een aanmerkelijk deel van de reacties op mijn standpunten kan ik daarvan moeilijk worden beschuldigd.
      Verder: Als het gebrekkige niveau van de VWO-leerling ertoe leidt dat vervolgopleidingen toelatingsexamens gaan invoeren geeft dat het failliet van het VWO aan. Het diploma van het VWO was tot nog niet zo erg lang geleden voldoende waarborg voor toelating tot het hoger onderwijs.
      Als dat kennelijk niet meer het geval is, mankeert er duidelijk wat aan het VWO.
      Voorts: als het kennisonderwijs moet buigen voor competentiegericht onderwijs, waarbij parate kennis niet meer als belangrijk genoeg wordt gezien om deze te tentamineren, dan kan moeilijk worden volgehouden dat studenten fysiotherapie “leren hoe zij zich bekend kunnen maken met bepaalde onderwerpen” wat dat ook moge inhouden.
      Voor sommige onderdelen van het vak moet je nl. gewoon blokken, moeite doen, stampen tot het in je hoofd is verankerd. En vervolgens getoetst om te controleren of je de kennis ook werkelijk beheerst.
      Dat geldt voor de chirurg, opdat wij niet hoeven te twijfelen of hij wel weet hoe e.e.a. in elkaar steekt, dat geldt onverminderd voor de fysiotherapeut. Het kan niet zo zijn dat artsen en fysiotherapeuten de klachten van patiënten eerst moeten gaan Googelen omdat het ze aan parate kennis ontbreekt.
      Ik maak me zorgen over de teloorgang van ons beroep dat steeds meer op dat van een soort fitnesstrainer begint te lijken en met de standaard protocollen in de hand binnen afzienbare tijd door CIOS-ers kan worden uitgevoerd.
      Je stelt in ieder geval een “niveaudaling te herkennen”. Dat is al heel wat.
      Tot slot: als het zo is dat het ‘fysiotherapiedomein’ de laatste jaren alleen maar groter is geworden (ik twijfel daaraan, ik zie vooral uitbreiding van “branchevreemde” en commerciële activiteiten), dan juist is dat reden temeer de tijd goed te besteden en deze niet te laten verwaaien in het zelf uitzoeken hoe kennis te verwerven en in het maken van werkstukken en scripties, waarvan een groot deel van het internet kan worden geplukt.

    • #9308
      Remco Loykens
      Bijdrager

      Wat mij betreft vervallen we nu in een herhaling van zetten zonder nieuwe inhoudelijk argumenten.Ik zal de discussie verder als afgerond beschouwen, ik vrees dat we in deze lijn niet nader tot elkaar komen, al liggen we inhoudelijk misschien minder ver uit elkaar dan het lijkt.

      Het was een aangename discussie, misschien komen we elkaar op een ander onderwerp nog eens tegen.

      Groeten,
      Remco

    • #9309
      Ruud
      Bijdrager

      over welke opleidingen praten we die het vwo niet meer als toelatingseis hanteren maar een toelatingstest hebben? Volgens mij gaat het namelijk alleen om de gevallen waarin een gekozen vwo profiel niet aansluit op de gekozen opleiding of opleidingen waarbij ze bijvoorbeeld een bepaald karakterprofiel noodzakelijk vinden.

      Daarnaast is het fysiotherapiedomein ook gegroeid door de huidige verwetenschappelijking van het vak en dit vraagt wel degelijk nieuwe competenties die binnen het curriculum moeten worden ingepast.

    • #9310
      Francis
      Bijdrager

      Laat ik het dan specificeren:
      Gisteren kennis genomen van het rapport van de commissie Dijsselbloem? Lees even de samenvatting: – link –, of bekijk het hele rapport: – link –
      Een paar citaten: “Wetenschappelijke onderbouwing ‘nieuwe leren’ ontbreekt grotendeels” , “In de wijze van invoering van het ‘nieuwe leren’ worden grote risico’s genomen”, “Verantwoordelijke bewindslieden vertoonden een tunnelvisie”,.
      Of: dr. Ad Verbrugge, voorzitter BON op 30 aug ’07 tijdens de opening van het studiejaar 2007/2008 van de hogeschool van Arnhem en Nijmegen: “Wij constateren een erosie van het onderwijs op het gebied van vakkennis, dus van absoluut noodzakelijke elementaire kennis” “”De kwaliteit van het lesgeven staat onder druk” “Oorzaak: bureaucratie en managers” “Er is sprake van armzalig competentiegericht onderwijs als resultaat van het streven naar zo goedkoop mogelijk onderwijs”.
      Kom op Remco, je kunt hier toch moeilijk omheen. Het heeft geen zin te ontkennen dat het onderwijs momenteel op een belabberd niveau verkeert, vooral door alle onderwijs”vernieuwingen” van de afgelopen jaren.

    • #9311
      Francis
      Bijdrager

      Ruudv, ik weet natuurlijk niet hoe lang je al in het vak zit, maar de zgn. “verwetenschappelijking” van het vak is ingezet n.a.v. al die tariefskortingen die het COTG in de jaren ’90 telkenmale invoerde.
      Als je kijkt naar datgene wat de “wetenschappers” in de fysiotherapie de afgelopen jaren te berde hebben gebracht zul je met mij moeten constateren dat het voornamelijk de kleren van de keizer betreft.
      E.e.a. heeft geleid tot al die protocollen, die van vaagheden en onzekerheden aan elkaar vastzitten. Feitelijk komen al die “wetenschappelijk gebaseerde” protocollen neer op het geven van informatie aan de patiënt en wat vaag geformuleerde oefentherapie. En allemaal niet wetenschappelijk bewezen, slechts vermoed. Althans het volslagen onbewezene word eruit gefilterd, maar hard bewijs voor de effectiviteit van wat de protocollen ons opleggen is er niet.
      Effectonderzoek naar het handelen van fysiotherapeuten? Vergeet het maar, ik wacht er al 30 jaar op en er komt weinig tot niets van de grond. En als er al effectonderzoek wordt verricht gebeurt dat meestal door de verkeerde personen (psychologen, artsen en bewegingswetenschappers, maar géén fysiotherapeuten) met de verkeerde behandelwijzen, zoals het promotieonderzoek door een huisarts (A. Faas) in Hengelo ( de dissertatie heb ik indertijd opgestuurd gekregen) naar het effect van (onzinnige) Williams oefeningen bij acute lage rugklachten uit 1993. Uitkomst: natuurlijk géén effect. En wat kwam er in de kranten: niet “Onzinnige Williams oefeningen werken niet bij acute lage rugklachten” maar: “Fysiotherapie werkt niet bij rugklachten”.
      En mag het dan verbazing wekken dat dezelfde huisarts Faas een jaar later plaatsneemt in de commissie van huisartsen die het protocol samenstelt over handelen van huisartsen bij (acute) lage rugklachten? En dat in dat protocol géén plaats meer bleek te zijn voor de fysiotherapie? En dat dat alles plaatsvond in een periode dat zowel de staatssecretaris van Volksgezondheid als de ziekenfondsen met een offensief bezig waren de fysiotherapie min of meer “kalt te stellen”?
      En dat in de jaren daarna de zgn. verwetenschappelijking van de fysiotherapie werd opgestart, zonder dat er feitelijk iets veranderde of vernieuwde aan de inhoud van het handelen van de fysiotherapeut, behalve dan het verwerpen van de fysiotechniek en de massage? Hetgeen ons weer terugbracht op het niveau van de heilgymnastiek van vóór 1967?
      Ik mag wel zeggen dat ik na zo veel jaren in het vak een trend herken als ik hem voorbij zie waaien.

    • #9312
      Ruud
      Bijdrager

      Ik zit niet zolang in het vak dat ik dat bewust heb meegemaakt maar ik ken de geschiedenis wel.

      In principe zou je dus kunnen pleiten voor effectonderzoek vanuit de fysiotherapie zelf. Die ontwikkeling is er op dit moment bijvoorbeeld met de opleiding fysiotherapiewetenschap in utrecht. Juist door als beroepsgroep moet je niet mee willen werken aan dergelijk onderzoek als jij noemt. Dat er hard bewijs voor fysiotherapeutisch handelen in veel gevallen nog ontbreekt, geeft niet aan dat de verwetenschappelijking de plank misslaat, maar nog in de kinderschoenen staat. Er is heel veel binnen de fysiotherapie dat gewoon werkt en er is heel veel ervaring en kennis bij de oudere generatie, die echter niet wetenschappelijk kan schrijven. Daarin ligt een taak voor een nieuwe generatie, om die vertaalslag te maken.

    • #9313

      Beste allen,

      Ten grondslag aan het competentieprofiel fysiotherapeut ‘startbekwaam’, geldend voor alle fysiotherapeuten, zou een definitie moeten liggen wat fysiotherapie is.
      Als je daarvan een definitie hebt, is de volgende vraag hoe je dat omzet in onderwijs: ‘hoe leer je studenten dat het beste?’
      Als je weet wat fysiotherapie is, opent dit vervolgens beroepsspecifieke vragen voor onderzoek.

      Welke definitie van fysiotherapie hanteren jullie?
      Is die bij alle hogescholen gelijk?

      Met groeten,
      Peter van der Salm.

    • #9314
      Francis
      Bijdrager

      Ruudv, dank voor je reactie.
      Ik hoop dat jij en jouw generatie de fakkel t.z.t. overneemt en de fysiotherapie naar een hoger plan tilt, vooral wetenschappelijk gezien, en deze vrijwaart van trends en rages.
      Ik heb een hekel aan rages en ik heb er al heel wat zien komen en gaan. Het maakt een mens sceptisch, sceptischer dat iemand die bijvoorbeeld net van de opleiding komt.
      Toen ik met de opleiding begon was de fysiotherapie net ontworsteld aan het imago van de heilgymnast/masseur en het is aan de Fysiotechniek (die momenteel zo verketterd wordt) van onder meer de pioniers Coen van Stralen en Henk van Zutphen te danken dat er wetenschappelijk naar het fyusiotherapeutisch handelen werd gekeken. De eerste wetenschappelijk onderbouwde behandelingen betroffen de diverse fysiotechnische verrichtingen. Dat lijkt nu volledig vergeten. DD, IF UKG, UG, het waren de enige verrichtingen waarover wetenschappelijk werd gepubliceerd, waarvoor wetenschappelijke onderbouwingen werden geformuleerd door te kijken naar onderzoekingen van Melzack en Wall, Lullies enz. Kijk je fysiotechniekboeken er nog eens op na: er stonden rijen van wetenschappelijke onderzoeken in. En bij de oefentherapieboeken? Geen.
      Wat ik maar wil zeggen is: gooi geen oude technieken weg die in het verleden vaak goed hebben gewerkt. Oefentherapie wordt nu gezien als alles zaligmakend vanuit de huidige norm: vooral veel bewegen, waarvoor echter óók geen wetenschappelijke basis is. Massage is officieel “uit”, hoewel het voor een aantal patiënten heel goed werkt tegen pijn en hypertonie en je leert de achtergrond van een patiënt vaak beter kennen. Soms krijg je datgene wat een patiënt drijft alleen maar los bij bijvoorbeeld een schoudermassage waarbij een gesprek op gang komt.
      Teveel patiënten krijgen van de fysiotherapeut klakkeloos (vrij globale) oefeningen aangeboden, daar waar beter onderzoek en specifieker behandelen beter zou kunnen werken. Het wordt echter vanuit vele kanten (overheid, verzekeraars, verwijzers) toegejuicht vanuit het moderne “bewegen”-axioma.
      Ik weet het: in het verleden werden (en worden soms nog) teveel mensen aan apparatuur gehangen en werd er bij Jan en alleman klakkeloos gemasseerd waar specifieke oefeningen veel beter zouden zijn. Ik heb dat ook bekritiseerd. Maar indertijd werd het van je verwacht, ook door de verwijzers, het was de trend van de jaren’70 en ’80. Ik kan me nog een ruzie met een huisarts herinneren toen ik als jonge fysiotherapeut een patiënt niet wilde masseren omdat het geen zin had, hij moest naar mijn oordeel zijn gewricht door oefeningen mobiliseren. De huisarts was razend en droeg mij die massage min of meer op.
      Het punt is echter dat ik vind dat dehuidige trend nu doorschiet, net als bij het onderwijs.
      Ik wens je veel succes, Ruudv.

Weergave van 61 geneste reacties
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.
- Advertentie _


FYGO uitzendbureau voor de fysiotherapeut