Fysiotherapie is placebo (aldus rtl4 editienl van 18:15)

Nieuws over fysiotherapie en de fysiotherapeut Forums Overige onderwepen/algemeen Overige onderwerpen/algemeen Fysiotherapie is placebo (aldus rtl4 editienl van 18:15)

Weergave van 6 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #6069
      Avatar fotoDMarcD1981
      Deelnemer

      Fysiotherapie is placebo (aldus rtl4 editienl van 18:15)

      Beste collega’s.
      Vandaag zag ik tot mijn grote verbazing dat fysiotherapie werd vergeleken met placebopillen.
      Het hoofdonderwerp ging over een tijdschrift dat placebopillen had toegevoegd aan hun editie. Aan het eind van het nieuwsfeitje werd aangegeven dat je vaker placebo tegenkomt zonder dat je het door hebt.
      Van het vak fysiotherapie is niet wetenschappelijk aangetoond dat dit ook daadwerkelijk helpt, aldus editienl. Ik denk dat dit bij sommige therapieen klopt, maar door alles als niet-wetenschappelijk en helemaal als placebo-effect te vergelijken vind ik te ver gaan! Tevens is dit erg slechte reclame voor ons!
      Graag hier u mening over.

      Marc

    • #6273
      Avatar fotoRob
      Sleutelbeheerder

      Het ging over dit artikel? Een reclamestunt van het populair ’wetenschappelijk’ maandblad Quest is in het verkeerde keelgat geschoten. Het tijdschrift kondigde aan dat het neppillen weggeeft bij het februarinummer en roept daarbij de lezer op om de pillen als medicijn te geven aan familie of bekenden met rugpijn of een winterdepressie.“Zeg met een stalen gezicht ‘geloof me, dit werkt fantastisch’, en de klachten kunnen zomaar verdwijnen”, schrijft Quest in een persbericht. De beroepsorganisatie voor apothekers, de Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter Bevordering der Pharmacie (KNMP), is geschokt door de stunt van Quest. Woordvoerder Jeroen van Wijngaarden: “Dit is heel kwalijk, want ze roepen mensen op om zelf doktertje te gaan spelen. Dat kan ernstige gevolgen hebben. Bijvoorbeeld doordat de patiënt, als de placebo niet werkt, pas later naar een huisarts gaat en een diagnose te laat wordt gesteld om nog baat te hebben.”De Vereniging tegen de Kwakzalverij noemt de stunt “een misplaatste grap”. Voorzitter Cees Renckers: “Placebo’s kunnen bijwerkingen hebben zoals misselijkheid of trillen. Bovendien is het mogelijk dat de gever van de neppil denkt iemand die ziek is te ontmaskeren als de pil daadwerkelijk tijdelijk lijkt te werken. Iemand kan echter best pijn hebben en toch tijdelijk minder last hebben door een placebo. Niemand is hier bij gebaat.”Carl Koppeschaar, hoofdredacteur van Kennislink, waarschuwde als eerste voor de gevaren van het experiment. “Iemand kan erg ziek zijn en nu gaan leken met niet-werkende ‘wonderpillen’ strooien,” aldus Koppeschaar. “Ook kunnen ‘lolbroeken’ de placebo’s wel in potjes met echte pillen doen. Maar mijn meest fundamentele bezwaar is dat er sprake is van een ongecontroleerd medisch experiment.” Koppeschaar liet collega’s navraag doen bij de inspectie: “Omdat Quest duidelijk vermeldt dat het om nep-middelen gaat en dus niet om medicijnen, zou het niet in overtreding zijn met de wet. Verschillende inspecteurs hebben zich er over gebogen en noemden het ‘een ludieke actie’ en ‘niet in strijd met de wet’. Dat Quest zijn lezers aanzet tot het verstrekken van neppillen zou ook niet onwettelijk zijn. De lezer mag volgens de Nederlandse wet ook best die neppillen als echt uitdelen, omdat ze dat als eigen persoon doen en niet als bedrijf. Zou Quest de pillen hebben verstrekt onder de noemer medicijnen, dan was het een ander verhaal. Ik vind dat een buitengewoon onverstandige stellingname van de Inspectie van de Volksgezondheid. Als er ongelukken gebeuren, is de inspectie nu feitelijk medeplichtig.”Lideweij Vermeulen, marketing manager van Quest, is het niet eens met de kritiek. “We hebben heel goed nagedacht over deze actie. We willen alleen het gebruik van placebo’s ter discussie stellen. In het bijbehorende artikel wordt heel genuanceerd en duidelijk uitgelegd wat het precies is en op welke manier de lezer het dient te gebruiken. We gaan uit van het positieve en verwachten niet dat onze lezers de pillen op een verkeerde manier zullen gebruiken.” Placebo’s worden spaarzaam voorgeschreven. In 2003 hebben de openbare apotheken een kleine duizend keer een placebo verstrekt op voorschrift van een arts. Het gebruik van placebo’s loopt de afgelopen jaren gestaag terug, jaarlijks met ongeveer 6%. Het zijn overwegend huisartsen die placebo’s voorschrijven. In 95% van de gevallen zijn de gebruikte placebo’s verstrekt op voorschrift van een huisarts. Een placebo wordt in de dagelijkse geneeskundige praktijk toegepast met als doel de suggestie te wekken dat een echt geneesmiddel wordt voorgeschreven en verstrekt. Het feit dat een patiënt een (nep-)middel krijgt voorgeschreven, kan betekenen dat de patiënt dit ervaart als positieve aandacht voor zijn klachten. Uit experimenteel geneesmiddelenonderzoek is komen vast te staan, dat het toedienen van een placebo therapeutisch effect kan hebben. Effectpercentages van 20 tot 40% komen voor.

    • #6274
      Avatar fotoDMarcD1981
      Deelnemer

      Bedankt voor uw reactie! Het ging inderdaad overhet maandblad Quest. Maar mijn stukje ging over dat wat er op tv werd gezegd bij rtl4. Heeft u dat misschien toevallig ook nog gezien? Daarin werden fysiotherapeuten erg slecht afgeschilderd, als een soort placebo. Voor mijn gevoel kon dat echt niet wat er daar werd gezegd. In dit artikel lees ik niets over fysiotherapeuten. wel over therapeutische effecten maar niet fysiotherapeuten.. Ik lees er ook niets meer over terug op hun site, het is dus alleen op tv geweest.
      Bedankt dat u reageerde, ik hoop dat u het vanavond in de late uren nog een keer wordt herhaald, zodat u het ook kan zien

    • #6275
      Avatar fotoRob
      Sleutelbeheerder

      Ikzelf zie het programma nooit. Video’s van gisteren staan nu online. Het bewuste filmpje is wellicht morgen op de site te vinden. Als ik het vind, zal ik er naar linken.

    • #6276
      Avatar fotoRob
      Sleutelbeheerder

      Het videofragment is inmiddels hier te vinden.

      Het is het laatste gedeelte van het item. Vanaf 2min 10 sec geeft huisarts/docent Hans Grundmeijer het over fysiotherapie.

    • #6277
      Avatar fotoDMarcD1981
      Deelnemer

      Beste Rob,
      bedankt dat je me hebt geholpen met die link. Helaas heeft de discussie tot nu toe erg weinig reacties opgeleverd. Ik hoop dat er nu meer mensen zijn die dit stukje lezen en er zo snel mogelijk ook meer reacties komen. Fysio’s geven immers ook veel advies hoe je met je klachten moet omgaan, trainingsschema’s, revalidatie, preventie, etc.
      Wat vind jij hier van Rob, nu je ook het filmpje hebt gezien?

      Marc

    • #6278
      Avatar fotoEdwin de Raaij
      Deelnemer

      Mijn analyse voor wat die waard is.

      Om een serieuze reactie te kunnen geven op de huisarts zijn mening moet eerst duidelijk worden wat hij onder ‘wetenschappelijk bewezen’ verstaat. Afhankelijk van de invulling kun je discussiëren over de kracht van het bewijs wat er inmiddels is.
      Daarnaast wordt de term ‘Fysiotherapie’ gebruikt. Wat is dat De Fysiotherapie. Ik ben zelf 20 jaar fysiotherapeut maar ik weet niet wat De Fysiotherapie is.
      Kortom ik kan niets met de reactie van deze meneer zonder verduidelijking.

      Is het dan schadelijk voor ons? Vanuit onze cliënten gezien denk ik van niet, luister maar naar de reactie van de nieuwslezeres. Vanuit wetenschappelijk onderzoek bezien denk ik ook niet, een serieuze onderzoeker begrijpt direct dat deze huisarts kort door de bocht en populistisch een boodschap uitdraagt.

      Kortom deze boodschap is inhoudelijk lucht en schaadt ons niet.

      een vriendelijke groet,
      Edwin de Raaij

Weergave van 6 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.