Bepaal en implementeer je strategie succesvol in de praktijk!

Strategie voor je praktijk bedacht en nu nog even regelen dat je medewerkers jouw ambities waar maken. Appeltje eitje, toch? Nou …...

13

Over ruim een maand of vier is het weer zover. Tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van de praktijk, presenteert de praktijkhouder – laten we hem voor het gemak Björn noemen – de strategie van de praktijk. De 7 medewerkers en secretaresse luisteren aandachtig. Tenminste … de eerste 5 minuten.

- tekst gaat verder na deze advertentie -


FysioVacature, de vacaturesite voor de fysiotherapeut

Wat zijn ze weer blij als Björn na een kwartier het glas heft en het startsein geeft om verder gezellig met elkaar te toosten en te eten.

Het is een jaarlijks terugkerend tafereel. Björn vertelt met veel omhaal zijn plannen en gebruikt, Engelse – management – woorden en heeft ook nog een soort van boekwerk gemaakt van wel 15 pagina’s met als titel ‘jaarplan 2020’.

Dit is het 2ejaar van het 3-jaren plan 2019-2021. De kans is bestaat (…) dat er op het einde van 2019 een aantal doelen niet zijn behaald. Maar dat zal het enthousiasme van Björn om nieuwe doelen te stellen voor 2020 niet drukken. Vraag voor de lezer: wat zal het enthousiasme van zijn medewerkers zijn?

In de praktijk blijken er veel Björns te zijn. De uitdaging in deze is, hoe zet je strategische plannen om in succesvolle prestaties?

Iedereen kent wel een praktijk in de buurt die maar blijft groeien. Blijkbaar heeft de praktijkeigenaar een strategie bedacht en die ook nog eens goed weten te vertalen naar zijn medewerkers. Hoe doet hij dat? Om dat precies te weten komen is niet makkelijk. Maar een ding is zeker, de praktijkhouder heeft voldoende implementatievaardigheden om zijn strategie succesvol in praktijk te brengen. Hij doet het anders dan Björn.

Elementen voor een totstandkoming van een strategie

Een succesvolle totstandkoming van strategie vereist een combinatie van factoren. Betrokkenheid, een bepaalde cultuur, een visie, voldoende competenties, goede communicatie en meetmomenten zijn basis voorwaardelijk om tot een succesvolle concretisering van strategie te komen.

De praktijkstrategie moet concreet, dus zonder onduidelijkheden, vertaald worden naar het niveau van iedere individuele medewerker. Iedereen in de praktijk moet helder voor ogen hebben wat hij moet doen en hoe hij moet handelen om de praktijkdoelstellingen te kunnen behalen.

Wil je weten hoe je een succesvolle strategie kunt bepalen én implementeren in je praktijk?

Kijk eens of de volgende opleiding iets voor je is: https://www.wittemeer.nl/kalender/bedrijfsvoering-fysiotherapie/.

We starten met onze 5e leergang 29 november a.s. in Hoofddorp.

Auteurs: Frank Timmermans en Joost Valkenberg