Kwaliteitsindicatoren Eerstelijns Fysiotherapie (Kwaliefy) in 2011
Home › Forums › Overige onderwepen/algemeen › Overige onderwerpen/algemeen › Kwaliteitsindicatoren Eerstelijns Fysiotherapie (Kwaliefy) in 2011
Dit onderwerp heeft 8 stemmen, bevat 17 reacties, en is laatst geupdated door Astrid Rouwenhorst 311 dagen geleden.
| Auteur | Berichten |
|---|---|
| Auteur | Berichten |
| 12/01/2011 om 13:57 #6168 | |
|
Hans van Mourik |
Gisteren ontving ik een mail van Abakus betreffende Kwaliteitsindicatoren Eerstelijns Fysiotherapie (Kwaliefy) in 2011. Het gaat niet zozeer om Abakus, omdat de andere softwareleveranciers ook met vergelijkbare producten komen. De software-leverancier schrijft o.a. Kwaliefy in 2011 Ik heb wel bezwaar tegen deze ontwikkeling. Bij aanschaf van Abakus bijna 2 jaar geleden heb ik gevraagd (met dit beeld het achterhoofd), dat het toch niet zo is dat externen de dbase met mijn gegevens gaan leeglepelen. Komt nog bij. Huidige stand van zaken van verschillende zorgverzekeraars is zo dat ze van alles willen weten, maar betalen er vervolgens niet voor (althans ik heb nog nooit een cent meer gezien) laat staan dat het behandeltarief is verhoogd. Toevoeging maandag 17-1: Inmiddels is contact geweest. Ik hou zelf de macht over deze knop. De mail was helaas wat onduidelijke naar de klant geformuleerd. |
| 12/01/2011 om 14:16 #6461 | |
|
Ben |
Ik vind het allemaal erg ver gaan….. En idd: geen extra beloning voor deze inspanningen. |
| 16/01/2011 om 18:57 #6462 | |
|
Koen |
Tja Hans weer helder geformuleerd. De KNGF is hier zelf een groot voorstander van. Minder administratieve belasting is het toverwoord. Voordien moet je natuurlijk wel al je EPD’s perfect hebben ingevuld, maar dat deden we in verband met de (dwaze) richtlijn verslaglegging toch al? Niemand in de zaal die durft toe te geven dat dat tot nu toe misschien niet zo helemaal het geval was. Dus daar zit het meerwerk. Alle kwaliefy-gegevens van alle dossiers worden dan in de nabije toekomst verstuurd en niet slechts een aantal zoals de afgelopen jaren. Niet perfekte EPD’s zou contractbreuk met de verzekeraars zijn: je houdt je niet aan de richtlijn verslaglegging zoals bepaald in het CKR. Beargumenteer dat maar eens per patiënt waarom niet. De meesten fysio’s besteden de meeste tijd het liefst met de patiënt ( vandaar het hoog waarderingscijfer: persoonlijke aandacht) en noteerden tot nu toe alleen het allernodigste. Misschien daarna na werktijd nog een of 2 verslagen naar een arts, maar om nu elke dag al je dossiers na werktijd tot in de late uurtjes tot in de puntjes bij te werken is misschien ook wel wat veel gevraagd, mede gezien de betaling. Alternatief: minder persoonlijke tijd voor de patiënt (zet hem of haar op de loopband of de fiets) en de peut gaat achter de PC. Tjongejonge wat zijn we toch goed bezig… Persoonlijk heb ik hier werkend zonder contracten geen last van.. Ik hoop alleen maar niet dat een of andere dwaas uit de politiek deze waanzin in de toekomst verplicht stelt… met vriendelijke groet Koen Overdijk |
| 16/01/2011 om 19:56 #6463 | |
|
Hans van Mourik |
Geen contract nemen dus is jouw antwoord |
| 16/01/2011 om 22:19 #6464 | |
|
Ben |
Maar als je net als ik een startende praktijk probeert te runnen is het niet makkelijk als je afhankelijk bent van je inkomsten…. |
| 17/01/2011 om 11:26 #6465 | |
|
Eduard |
Een paar jaar geleden las ik een klacht van een boswachter dat hij 40% van zijn tijd aan administratie moest besteden. We kennen allemaal het verhaal van agenten, gezinsvoogden, verpleegkundigen, boeren, enz. Afgezien van welvaartsindexering is het loon gelijk gebleven, maar de beschikbare tijd voor persoonlijk contact neemt verder en verder af. Willen “we” (ook ruimer dan de FT) dit nog wel, en hoe kunnen we deze ontwikkeling weerstaan. Ik vrees dat de wal het schip gaat keren. |
| 18/01/2011 om 09:34 #6466 | |
|
Sandr121 |
Begrijp ik het goed dat met 1 druk op de knop ALLE dossiers doorgestuurd worden? Hoe zit het dan met de dossiers van patienten die GEEN toestemming geven voor dossiercontrole? En als het met 1 druk wordt verstuurd, hoe wordt het dan geanonimiseerd? Verder vraag ik me af waarom we EN kwalify EN audits hebben. |
| 18/01/2011 om 09:44 #6467 | |
|
Hans van Mourik |
Sander, |
| 22/01/2011 om 15:17 #6468 | |
|
Astrid Rouwenhorst |
inEPD geeft idd de mogelijkheid om zelf je 30 patienten die jij wilt voorleggen bij Kwaliefy aan te vinken. Deze staan dan ook duidelijk in de agenda als dusdanig genoteerd! |
| 23/01/2011 om 09:31 #6469 | |
|
Sandr121 |
Zelf werk ik maar 2 dagen per week. De periode waarover de controle plaats vindt is vaak zo kort dat ik mijn 30 patienten (ik heb ook een groot aantal chronische) uit een andere periode moet halen. Kan dit ook nog als het via de EPD gaat? Daarnaast ben ik afgelopen 2 jaar niet aan 30 tevredenheidsenquetes gekomen. Ik werk ik een wijk waar veel ouderen wonen en waar maar weinig mensen een computer hebben. Laat staan een internetverbinding. Gelukkig zijn er mensen zo lief om de enquete bij hun kinderen in te vullen, maar het systeem is voor mij een ramp. |
| 23/01/2011 om 13:32 #6470 | |
|
Hans van Mourik |
Astrid1234 wrote …
inEPD ….bij Kwaliefy aan te vinken. Deze staan dan ook duidelijk in de agenda als dusdanig genoteerd! Staat dat in Intramed – Abakus of welke software gebruik je. |
| 23/01/2011 om 21:03 #6471 | |
|
Masood |
Ik vind dit allemaal te ver gaan. Ik zit vanaf begin dit jaar langer achter de PC om administratie te doen. Kom op, ik ben fysiotherapeut, geen ICT medewerker. Als het zo doorgaat, behandelen we in de korte termijn pt(en) via computer. Dit is toch niet normaal dat de verzekering moet bepalen wat we als fysiotherapeuten moeten doen en hoe onze administratie en onze behandeldossier er uit moeten zien. Ik mag bepalen hoe ik mijn pt behandel. Ik ben hiervoor opgeleid. Je kan de kwaliteit van de zorg niet op deze manier verbeteren. Hoe je je pt(en) behandelt, maakt niet uit als je administraie werk goed genoeg is volgens de verzekering. Dat is toch gek… Groeten, Masood fysiotherapeut Amsterdam… |
| 23/01/2011 om 21:22 #6472 | |
|
Hans van Mourik |
Masood wrote …
Ik vind dit allemaal te ver gaan. … Dit is nu een vraag uit het hart, waar ik zelf ook jaren mee worstel. Des te meer ik vraag, des te minder ik antwoorden krijg. Dus ik vraag niets meer. Mogelijk komt dan het antwoord. – het komt als je stopt met zoeken - |
| 25/01/2011 om 19:40 #6473 | |
|
Masood |
Beste Hans, We moeten onze klachten doorgeven aan KNGF. Ik heb ze vandaag een mail gestuurd en heb alle collega’s gevraagd die ik ken in Amstredam om dat te doen. Ik hoop dat je ook collega’s in jouw regio ook vraagt om KNGF te mailen of te bellen om duidelijk te maken wat we voelen en wat we willen… het beste is om onze stem via KNGF naar buiten te brengen… |
| 30/01/2011 om 21:20 #6474 | |
|
DaphneK |
Ondanks de grote zogenaamde aandacht voor kwaliteit (vanuit de hoek van de zorgverzekereraars), hoe meer ik me zorgen begin te maken over de daadwerkelijke kwaliteit van de fysiotherapie. |
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.